Sunday, September 7, 2014

KKN Profesi Kesehatan ang. 47!

Assalamualaikum..

Ke hadapan para pembaca blog botet yang setia..botet mintak maap sbb sebulan sekali baru hapdet..botet sibuk angat..kahkah..takde ar.. aku malas nk bukak laptop sejak ada iphone ni..aku lebih suka update blog kat laptop..erm..btw sekarang dah bulan 9 kan.pergh cepat je masa berlalu..

Aku dok pikir dari tadi aku nak tulis pasal apa kali ni ea..setelah mengconsider beberapa benda..aku telah memutuskan nak menulis pasal KKN..

Hah! aku dah agak dah..mesti korang terpinga apa tu KKN?? Hahah. benda ni hanya budak yg pernah or sedang belajar kat Indonesia je yang tau..nama panjang dia Kuliah Kerja Nyata which is some kind of field study yang wajib diambil oleh semua mahasiswa sebelum diorang grad..so, aku pun nak taknak terpaksa lah kena pegi kan..

Oh..btw korang jangan ingat KKN ni cam lepak2 je buat keje bakti cm masa kita blaja masa subjek sivik kat skolah dulu..KKN ni memerlukan kau utk menginap kat desa/kampung/pedalaman yang jauuuhhhh dari universiti kau..so that barulah kau boleh berbakti kepada golongan yang kurang mampu..hahah..

Batch aku wajib kena 8 minggu dok kat pedalaman tu..and tempat aku nama dia Desa Borimasunggu, Kecamatan Maros Baru, Kabupaten Maros, Sulawesi Selatan, Indonesia..haaa amacam??jauh tak??ko pegi google map kalau nak tau kat mana..LOL..  sebelum2 ni dengar dari senior2, takde la semua tp mostly ckp KKN ni x best gila,menyusahkan, seksa..ah mcm2 ar lagi..and benda tu turun temurun dah ditanam kepada junior2 yg akan dtg..tapi setelah aku mengalaminya sendiri ternyata best ke tak best tu kau sendiri yang atur..terserah kat kau nak best ke tak...

Bagi aku..KKN ni mmg best ar...bila lagi ko dapat hidup satu bumbung dgn member2 Indonesia yg datang dari pelbagai jurusan ,berbilang bangsa and umur, tapi kau sorang je warganegara Malaysia dlm 11 orang tu?hah..aku xde masalah langsung ngan diorang sepanjang 8 minggu tu ..yg lagi best aku dpt belajar lebih lagi pasal bahasa2 Makassar especially which i think mmg bagus aku tau sebelum masuk koass nnt..

Kalau nk cerita pasal pengalaman aku 8 minggu kat sana mmg tak larat lah..just aku nak share gambar2 je la sepanjang aku kt sana..so korg boleh judge sendiri sebenarnya best ke tak benda ni..haha..lgpun aku mmg saja nk tulis entry pasal ni sbb nnt bila aku baca balik,mesti aku menangis rindu kat diorg ni..haha..bodek gila..oklah enjoy da pics!

Lepak di Pantai Tak Berombak..PTB

Our firs proker..kat dusun Sungguminasa..

Ngumpul makan jagung bakar bareng..

asik ee.. makan konro ama coto di PTB lagi.hehe

Pak Desa Borimasunggu with le famili.. :D


Pergi cari tude..pengalaman yg gak akan terlupakan! -__-



Adek2 ni obses sgt dgn aku..sumpah x tipu..diorg kata aku cantik..hewhew..makasih adek2..

Lari ke Makassar buat makan bakso with the girls!

Ngumpul mau kasi nilai sama teman2.. :)

pegi nonton bareng dan nongkrong sampe jam 2 pagi di losari..

Us!

From atas: aku,Kak Yuli (kesmas), Widuri (dokter), Kak Mirna (kesmas)

Baris tengah: Risca (gigi), Yuyun (fisioterapi), Irma (kesmas), Ine (dokter)

Bawah: Riswan ( dokter merangkap crush aku..lol), Kak Purwanto ( Ners), Filianmi (dokter)

Sebenarnya byk lagi gmbr best.. Tp xpe lah..aku simpan dlm fon sbgai kenangan..aku hrp kitorang akan still keep in touch sampai bila2.. Love you guys!! KKN is awesome! SUMPAH!!

No comments :

Post a Comment