Sunday, September 7, 2014

KKN Profesi Kesehatan ang. 47!

Assalamualaikum..

Ke hadapan para pembaca blog botet yang setia..botet mintak maap sbb sebulan sekali baru hapdet..botet sibuk angat..kahkah..takde ar.. aku malas nk bukak laptop sejak ada iphone ni..aku lebih suka update blog kat laptop..erm..btw sekarang dah bulan 9 kan.pergh cepat je masa berlalu..

Aku dok pikir dari tadi aku nak tulis pasal apa kali ni ea..setelah mengconsider beberapa benda..aku telah memutuskan nak menulis pasal KKN..

Hah! aku dah agak dah..mesti korang terpinga apa tu KKN?? Hahah. benda ni hanya budak yg pernah or sedang belajar kat Indonesia je yang tau..nama panjang dia Kuliah Kerja Nyata which is some kind of field study yang wajib diambil oleh semua mahasiswa sebelum diorang grad..so, aku pun nak taknak terpaksa lah kena pegi kan..

Oh..btw korang jangan ingat KKN ni cam lepak2 je buat keje bakti cm masa kita blaja masa subjek sivik kat skolah dulu..KKN ni memerlukan kau utk menginap kat desa/kampung/pedalaman yang jauuuhhhh dari universiti kau..so that barulah kau boleh berbakti kepada golongan yang kurang mampu..hahah..

Batch aku wajib kena 8 minggu dok kat pedalaman tu..and tempat aku nama dia Desa Borimasunggu, Kecamatan Maros Baru, Kabupaten Maros, Sulawesi Selatan, Indonesia..haaa amacam??jauh tak??ko pegi google map kalau nak tau kat mana..LOL..  sebelum2 ni dengar dari senior2, takde la semua tp mostly ckp KKN ni x best gila,menyusahkan, seksa..ah mcm2 ar lagi..and benda tu turun temurun dah ditanam kepada junior2 yg akan dtg..tapi setelah aku mengalaminya sendiri ternyata best ke tak best tu kau sendiri yang atur..terserah kat kau nak best ke tak...

Bagi aku..KKN ni mmg best ar...bila lagi ko dapat hidup satu bumbung dgn member2 Indonesia yg datang dari pelbagai jurusan ,berbilang bangsa and umur, tapi kau sorang je warganegara Malaysia dlm 11 orang tu?hah..aku xde masalah langsung ngan diorang sepanjang 8 minggu tu ..yg lagi best aku dpt belajar lebih lagi pasal bahasa2 Makassar especially which i think mmg bagus aku tau sebelum masuk koass nnt..

Kalau nk cerita pasal pengalaman aku 8 minggu kat sana mmg tak larat lah..just aku nak share gambar2 je la sepanjang aku kt sana..so korg boleh judge sendiri sebenarnya best ke tak benda ni..haha..lgpun aku mmg saja nk tulis entry pasal ni sbb nnt bila aku baca balik,mesti aku menangis rindu kat diorg ni..haha..bodek gila..oklah enjoy da pics!

Lepak di Pantai Tak Berombak..PTB

Our firs proker..kat dusun Sungguminasa..

Ngumpul makan jagung bakar bareng..

asik ee.. makan konro ama coto di PTB lagi.hehe

Pak Desa Borimasunggu with le famili.. :D


Pergi cari tude..pengalaman yg gak akan terlupakan! -__-



Adek2 ni obses sgt dgn aku..sumpah x tipu..diorg kata aku cantik..hewhew..makasih adek2..

Lari ke Makassar buat makan bakso with the girls!

Ngumpul mau kasi nilai sama teman2.. :)

pegi nonton bareng dan nongkrong sampe jam 2 pagi di losari..

Us!

From atas: aku,Kak Yuli (kesmas), Widuri (dokter), Kak Mirna (kesmas)

Baris tengah: Risca (gigi), Yuyun (fisioterapi), Irma (kesmas), Ine (dokter)

Bawah: Riswan ( dokter merangkap crush aku..lol), Kak Purwanto ( Ners), Filianmi (dokter)

Sebenarnya byk lagi gmbr best.. Tp xpe lah..aku simpan dlm fon sbgai kenangan..aku hrp kitorang akan still keep in touch sampai bila2.. Love you guys!! KKN is awesome! SUMPAH!!

Sunday, August 3, 2014

Back to Posko

Woii..aku sedih gila skrg ni..aku x tau nak cite kat sapa..aku rasa kalau aku menaip maybe boleh redakan kesedihan aku ni..ye,aku baru jejak balik bumi makassar ni..arrghh..x penah rasa rela nak balik sini..aku harap sgt lepas kkn ni ada chance nak balik lagi..yeah..a week is NOT ENOUGH!

start dari kat airport td x tau nape aku tacing gila..bila tgk masing2 pegang gajet aku cam...better aku naik je tggu kat departure hall..dah la sampai awal gilaaaa kat klia2 tu..mmg sebak ah aku ckp bila diorg saling menyalahkan sbb main fon tu..last2 aku cek in awal pastu naik je tggu kat hall..sepanjang jalan nk menuju departure hall tu mau x meleleh aku..awal gila plak..x pe lah..nasib wifi dia laju..awal ke tak aku still kena balik gak hari ni kan..

dlm flight td plak..ngantuk x hengat woi! bangun hari ni awal gila plak kol 6 lebih da kemas2 n mandi..padahal flight kol 1 lebih..hmm..pasni kol 11 baru aku nak gerak.. aku tido sepanjang perjalanan td..kepala aku nak terantuk kat tingkap tu aku x kire ah bape kali..aku da x kesah dah malu ke tak ngan org sebelah..hahahah..ngantuk! n sampai td kol 5.. pastu sampai umah dlm 6.30 cm tu..

bukak2 beg nak kemas barang, tgk barang2 aku berminyak..cek punya cek rupanya pes rendang aku bocor..bapak sedih n sebak gila aku rasa lah..terus down nak kemas barang..dgn air mata menitik kluarkan la sume brg dari beg,amek tisu lap satu2 barang yang berminyak tu..pastu amek span lap beg tu byk kali..haih..aku x tau apehal kali ni aku lembik sket..padahal nak balik lg 3 mggu lg..insyaallah.. doakan lah unhas ni bg aku cuti ye sbb mmg aku x puas dok umah..! dpt rasa rendang mama je.. :(

esok bermulalah balik hidup aku kat posko KKN tu..heish tension aku pikir benda ni..lagi 15 hari..harap sume lancar lah..n duit aku pun sangat lancar mengalir sejak kkn ni.baru 4 minggu dah spend sejuta...ni esok kena bawak lg 750k... n duit sewa bulan ni sejuta lagi..mati aku mana nk carik duit beli tiket..harap2 air asia x naikkan harga..aku da usha2 ari tu seratus lebih je..amiinn..

oklah sampai sini dulu..dah x nangis dah bila siap post ni..haha..nnt2 aku cerita lg ye..bye

P/S : Selamat Hari Raya Aidilfitri!

Friday, July 25, 2014

Sem 6 ended

Salam Ramadhan guys!

Today is 27th Rejab 1435H.. and today is the day i will going back to my lovely country for a week! walaupun sekejap but still worth it..susah nak tengok family aku cukup anggota semua..haha.. hope perjalanan hari ni dilindungi Allah..mcm2 kejadian skrg pasal plane ni.. minta dijauhkan..

and pasal result aku utk sem 6 ni..teruk gila k..teruk..but ape2 pun aku mmg x amek port sangat dah sbb hujung2 ni just bersyukur je yg kau lulus semua subjek dan kau akn bercuti pasni..haha..takpelah.. syukur apa yang dapat..mmg aku tak maksimum pun blaja..jadual sgt padat sem ni..letih.sgt

pasal KKN...aku dpt kat Desa Borimasunggu, Kecamatan Maros Baru, Kabupaten Maros..which i think x lah sesusah or seburuk yg dibayangkan..member2 sume best..nnt lah ada masa aku update pasal KKN ni..share pengalaman utk junior2 nnt..aceceh..

so member2 yg nk jumpe raya ni mmg sori sgt2..x dan lah wei..insyaallah pas KKN ni abes,aku cari time utk balik...oklah..just saje nk update..dua bulan kot x update..haha..kbye.. selamat hari raya semua.. maaf zahir dan batin..

Tuesday, May 27, 2014

hai

Assalamualaikum semua..

Sorry lama x singgah..haha..maklumla skrg pakai voucher wifi je..jadi haruslah berjimat,,,lol..btw ari ni indo cuti dgn ari khamis jugak..x tau pasai pa...janji dapat jugak lah aku rest..sem 6 ni mmg x bg kau can langsung nak berjimba weh...sumpah aku penat gila..now aku dalam last system iaitu Community Medicine..sistem ni paling aku menyampah sbb banyak assignment yang aku x minat and x reti pun nak buat..eh hello..aku bukan budak designer k... lantak lah..ikut je la flow lama2 abes jugak kan.

pastu bulan 6 nnt dah nak pegi KKN (Kuliah Kerja Nyata)..which aku kena pergi kat pedalaman sana dan berbakti kepada masyarakat lebih kurang 2 bulan..the best part is aku tak dapat puasa kat malaysia...ahh sedih gilaaa aku...dah la adik aku balik..mesti mama masak best2 punya...aaaarrgghhh sedih siak...! tapi tu lah..makin kita besar ni makin banyak pengorbanan kita kena buat..so i've to adapt with this..

Panjang lagi perjalanan aku ni..aku risau dengan result sem ni..Ya Allah..luluskanlah aku Ya Allah..memang satu paper pun aku tak yakin aku boleh buat...entahlah..tahun lepas banyak jugak senior aku terpaksa tangguh wisuda (grad) sbb x lulus sunjek last sem..even ko dah ada pointer yg melambung sampai 5 sem..hmm..semua aku serahkan kepada-Mu Ya Allah,,, korang yg baca ni pun tolong doakan aku tau..

apa lagi aku nak citer ni..hah.insyaallah aku balik raya tahun ni..tapi seminggu je bro..pastu kena dtg sini balik kat pedalaman tu,,,haih...sabar jelah..and doakan aku dapat grad on time so that boleh masuk clinical year bulan 10 ni..ahhh.. neves mak..banyak yg dah belajar aku lupa..lol..sisap sedia je lah tadah telinga kena marah..certainorg kata clinical year ni lah baru kita belajar..experience is the best teacher katanya..so bila dah contact dgn patient insyaallah akan ingt sampai mati...haha..k lah..sampai sinidulu..nnt aku tulis lagi..daa

Tuesday, May 20, 2014

Selamat hari lahir yg ke-49 abah!



 aku tak pandai menganyam kata puitis,
buat merangka bait2 nan indah dan sadis,
namun hati ini begitu menggelitis,
mahu memujimu dengan ayat yang berbaris,

kau mungkin takkan pernah ketahui,
betapa kasihmu jauh tertusuk ke dalam sanubari,
meski agak lewat untuk kusedari,
namun, aku puji Illahi kerana diberi kesempatan ini,
buatku membuka mata hati,

melihatmu,
terkadang ku terfikir,
betapa tabah dan jitu hatimu,
tidak setanding dengan tubuhmu yang kerdil,
kau nyata gagah melawan arus,
mengenepikan seluruh bisik kata nista,
hanya semata2 untuk anak2mu yang kau sayang,

melihatmu,
terkadang ku menyesal,
mengapa aku tega membebanimu dengan segunung permintaan intan,
walhal kaca pun tak bisa kau tunaikan,
namun kau gigih jua,
tak pernah berkata 'tak boleh'...'tidak',

jika dikenangkan segalanya,
buat aku menjeruk rasa,
bagaimana anak ini bisa menyeksa,
hati, keringat dan jiwa raga,
seorang bapa,
yang nyata tak punya apa...
waima si anak punya cita yang panjang berhasta....

abah...
ku ingin nyatakan sesuatu,
namun mulutku terkunci dan kelu,
puas ku mencari kata2 terbaik untukmu,
namun masih belum jua ku ketemu,

namun,
aku tetap mahu kau tahu,
betapa aku benar2 menghargai,
menyayangi,
menghormati,
mengagumi,
mengasihimu abah....

namun,
hanya segaris ayat yang bisaku sebut di sini,
"Terima Kasih banyak-banyak Abah..."

-quoted


HAPPY BIRTHDAY ABAH!!!




Sunday, April 20, 2014

Happy 23rd Anniversary Mom and Dad :D

20 April 1991,
23 tahun lalu..ada peristiwa yang berlaku..
Peristiwa yg mengikat janji setia dua insan..
Dua insan yg sangat sangat sangat aku sayangi..
Merekalah yg selama ini menjadi kekuatan diri ini..
Untuk menongkah hidup yg penuh onak dan duri..

Aku tak pandai bermadah..
Aku hanya nak meluahkan apa yang aku rasa..
Aku nak melahirkan rasa syukur padaMu Ya Allah..
Terima kasih kerana mengurniakan dua insan ini dalam hidup aku..
Sedikitpun aku tak pernah kesal memiliki mereka sebagai orang tua aku..
Walaupun dulu aku akui aku banyak memberontak ini dan itu..
Ada saja kekurangan mereka yg aku cari2..
Terkadang menyalahkan mereka kerana tak dapat apa yg aku ingini..
Tapi aku sedar Ya Allah..
Merekalah insan yang telah mendidik aku menjadi seperti sekarang ini..

Abah dan Mama..
Terima kasih kerana sudi membesarkan dan mendidik insan ini,
Terima kasih kerana sanggup berkorban hanya untuk membesarkan kami..
Kalian selalu cuba untuk memenuhi kehendak kami..
Maaf andai adanya aku dan adik2 selama ini ada mengguris hati kalian,
Mungkin kami belum matang untuk menilai jasa kalian..
Kini aku sedar..
Segala yg kalian lakukan selama ini memang untuk kami..

Abah..
Seringkali aku dengar kau menyesali ..
Akan sikapmu yang agak baran dulu terhadap kami..
Jujur dulu aku berasa tidak disayangi..
Aku selalu pendam perasaan ..
Selalu aku fikir kenapa kau sangat tegas tak seperti yg lain..
Namun abah..
Sekarang aku mengerti..
Dan aku sangat berterima kasih kepadamu..
Kalau tidak kerana ketegasanmu..
Mungkin aku tidak seperti aku sekarang ini..
Abah,along dah tak fikir semua tu lagi..
Jangan lagi berkecil hati tentang itu..
Semua itu akan ku kenang sampai bila2..
Menjadi kenangan yg indah..
Dan akan aku ceritakan pada keturunan kita nnt..
Memang kadang2 kemanisan itu memerlukan pengorbanan..
Dan kejayaan itu harus menempuh jalan yang berbeza-beza..
Mungkin along berjaya dengan ketegasan abah dulu..

Terima kasih abah sebab abah dah banyak berkorban untuk keluarga kita..
Dari awal perkahwinan dengan mama..
Kita tak punya apa2..
Abah kerja keras..
Along pernah terbaca surat cinta kalian..
Along terharu sangat bila abah cakap abah tengah usaha nak belikan gelang tangan utk along,
Abah kata abah tengah kumpul duit nak belikan untuk puteri kita..
Along tahu tak mudah masa tu..
Menangis masa baca benda tu..
Baru along sedar abah memang sayang kami..
Tapi abah jarang ungkapkan benda tu..
Takpa abah..kami tahu abah sayangkan keluarga kita..
Terima kasih pimpin keluarga ni..
Terima kasih untuk segalanya..
Wallahi.. Along sayang sangat kat Abah!
Along bangga ada ayah mcm abah!

Mama pulak..
Dari kecil along selalu rasa tersisih..
Selalu rasa yg mama lebih sayangkan angah..
Ingat kan dulu along selalu merampus..melawan..
Along mengaku along degil masa tu..
Sebenarnya along jeles sgt dgn angah..
Entah mungkin sebab dia yg bongsu masa tu..
Atau mungkin jugak dia lelaki..Mak selalu syg anak lelaki..
Ada satu masa tu masa 1st day darjah satu..
Mama bg duit belanja seringgit suruh angah rehat dgn along sekali..
Jujur along xtahu apa2 masa tu..mana pernah pergi kantin..
Balik2 je mama hukum sebab beli gula2 20 biji dgn rm2 tu..
Dah nangis sampai kering air mata pun esoknya mama terus potong duit blanja jd 60 sen..

Sedih sgt masa tu..
Tak tahu kenapa mama suka sgt marah2..
Cari kesalahan..selalu kalau kitorg gaduh pun,last2 along jugak yg kena..
Sebab tu masa sekolah menengah tak banyak sangat cerita or luah perasaan apa2..
Mama sedar kan benda tu..
Tapi lama2..fikir balik..
Mungkin along yg tak matang masa tu..
Sekarang ni..entah sejak bila pun along tak pasti..
Kita dah boleh sembang panjang2..
Gosip sama2..
Lagi2 la sekarang ni almost setiap minggu mesti kita akan skype punya..
Rasa mcm mama lah kawan yg paling terbaik along pernah ada..
Sekarang dah tak rasa homesick dah sebab setiap minggu jumpa korang kat rumah tu..

Along nak mintak maaf sebab masa kecik2 tu selalu sakitkan dan kecikkan hati mama,
halalkan semua makan minum yg selama ni ye,
Dah la masak sedap gileer! haha..
Mama lah mak yg paling sporting+best+gojes kat dunia..
Terima kasih dah didik kami adik beradik ..
Ajar ngaji n bg ilmu agama dari kecik..
Terima kasih sabar layan kerenah kitorang ni..
walaupun mama ni kadang2 pergh..kalah abah kot garang dia..
Mama..along sayang mama lah!
kita jadi bestfriend sampai bila2 okey,,haha..muah2

Sebenarnya kalau nak buat ucapan panjang2 untuk kalian ni..
Tak tahu bila akan habis..
Tapi along tak akan lupakan jasa kalian..
Terima kasih tau sebab jaga amanah Allah,
Jaga dan didik kami dgn baik..
InsyaAllah tak ada yg kurang..
Doakan kami semua berjaya..
Keluarga kita akan tetap bahagia selama-lamanya..
Doakan kami jadi anak yg soleh dan solehah..
InsyaAllah..bila along dah kerja nanti..
Along akan balas jasa kalian tu..
Nanti kita pergi jalan2 okey..
Sekarang x mampu lg..
Mohon angah belanje..lulz..

SELAMAT HARI ULANG TAHUN PERNIKAHAN YG KE-23!

NORHARIZAM
<3
NOR MAIZATUN

semoga kekal hingga ke syurga..InsyaAllah..







Tuesday, April 8, 2014

Pindah.

It's April already! and yeah..aku baru lepas exam final Trauma yang macam sh*t semalam tu...and pagi tadi ada mid exam Acupuncture...senag ah..opok kot..kakaka... betul lah cakap senior..taim2 sem last ni lah diorang memang carik peluang nak gagalkan budak..lagi2 pendatang asing mcm kitorang ni...soalan dia pergh.. kadang2 rasa macam aku ni specialist Ortho ke ?what the heck la mostly pasal tulang..nak2 kena interpret CT-Scan.. memang tak ah cite dia kan... ahh takpe lah..mengharapkan Jumaat ni dia bagi soalan yang sama..aku nak menebus..hahahah..tapi esok lah baru aku nak start belajar..

Erm.. petang semalam baru pergi bayar deposit utk rumah kos yang baru...terpaksa jugak pindah bulan depan..no choice sbb kau ingat senang nak carik rumah kat sini?plus kena bersaing ngan junior lagi..memang tengah genting ah..dah dapat tu bersyukurlah..harap xde masalah..baru siap bina..and kitoranglah perintisnya kat situ..haha..ada satpam, WIFI, kedai runcit bawah tu ok lah kot..Rp.800k sebulan include api+air..hmm..memang kena ikat perut gila2 lepas ni..menyesal pulak tak mintak sikit duit zakat ari tu..nak beli barang nak pindah ni.. :( .. Nasib aku baik la dapat jumpa senior yg dah nak balik Msia..dia lelong barang dia..aku pon apa lagi..amek sume yang bole pakai..jimat sikit x yah beli baru..pastu kena beli tilam sendiri..hmm..aku decide beli toto je smlm..takpe lah.. koas nnt bukan selalu ada kat rumah...mampu pulak nak beli tilam mcm zena zain tu pulak kan? haha.. ada beberapa lg benda besar aku nak kena beli..takpe la slow2.. survey yg paling murah je nnt.malas nak pikir! nak sewa lori lagi sume tu...aaaaa nanti lah! pasal exam ni pun x habis lagi.

erm..pasal MH370 ni hari ni genap sebulan dah dia hilang..hmm.. berharap sangat kebenaran dia akan terungkai.. apa lagi nak citer..tu je kot dulu..aku saja datang sini bersih2 blog..kah. nanti aku rajin datang lagi..bye.