Saturday, March 7, 2015

Finally..keluar neraka!

       hahah..memang agak hiperbola bila aku kata department paediatric tu is like neraka..tp seriously if u asked mana2 koas kat sini yg penah posting kat bagian ni rasa Ya allah...Tuhan je tau wei mcm mana perasaan dia..sangat banyak ujian dia kat sini..even sampai detik aku nak keluar bagian ni pun aku stilll diuji bila exam aku di postponed samai 2-3 hari dari tarikh sepatutnya..sape tak stress..

      and aku saja nak tulis pasal ni so dat aku x lupa apa pengalaman aku selama kat bagian ni.. for the first few weeks, aku rasa aku oleh je hadap bagian ni..just dia punya oncall tu boleh buat kau jadi mahat hidup yg x tido selama lebih dari 72 jam berturut-turut and dokter x penah peduli kau jaga malam tadi ke tak..and the worst thing is bila dinas pagi, ko x leh duduk dalam kamar rehat koas but kau kena berdiri sepanjang masa sampailah tiba waktunya utk pergi diskusi sentral.. tak dapat bayang la boleh kena low back pain kot..and dokter selalu la suka nak carik kitorang padahal keje tu dia boleh buat sendiri je kot kadang2..hmm.aku lega bila dah lepas benda ni..huuff

     and minggu agak tough jugak bila kau ada kat divisi NICU.. kena jaga baby2 yang baru lahir dengan macam2 masalah..dari yg kena follow up per jam n sampailah kena ambu bag baby sepanjang malam tanpa henti..memang ujian sungguh..dah la tempat dia mcm gua..line sume xda..stress..tempat tido pun kena curi2 selit kat mana ada tempat kosong..seksa gak nak tunggu benda ni..tapi aku still boleh tahan la..salah satu dia sbb makanan kau kat sini terjamin..hahahha..kompem sarapan, mkn tgh hari n dinner kau ada punya..tp of kozes la kau dah bayar dulu kan..x kesah la..

     the worst part yg mana aku first aku dah x dapat tahan air mata is bila aku pegi LN (stase luar negeri) kat Maros..sume orang tahu tempat ni puaka sbb residen yang jaga kat sana macam !@#$%^&*( ...and ternyata memang betul apa orang cakap..bangi aku sebagai dokter,dia x patut kot bersikap mcm tu..bukan kat kitorang je, dengan keluarga pasien pun suka hati je dia marah2 mcm tu..mulut lepas..heish..bayangkan la, adsa penah member aku kena ketuk kepala dengan status pasien depan2 ramai keluarga pasien kat wad tu..sape x malu..pastu siap kena "kau ini bodoh sekali ya"..weh agak2 lah..hak assasi manusia tu broo..maruah orang..mcm mana orang nak pecaye kat kitorg bila nak cek pasien tu nnt..kau tu dah la x buat apa pun kat sana..pastu bajet ko penat gila nak mati kalah kiotang yg x tido langsung ni..sumpah la aku homesick sgt masa kat sini..aku x reply sume wasep..aku x de perasaan..aku mcm mayat hidup kat sana..and end up aku kena mengulang balik dari awal just sbb x isi buku register yg minggu sebelum aku x bgtau pun buku tu kat mana..shiiitttttt!..waktu tu aku memang menagis gila lah.. ingat senang nak hadap lagi benda ni balik..penat dia yg paling aku x leh tahan sebenarnya... and alhamdulillah berkat kerjasama team and kesabaran kitorang,finally dapat jugak hadapi benda tu..tq Allah..

     aku dah spare dah sebenarnya cuti satu minggu sebelum masuk next department...ingat nak rest la kejap..sekali bila kena mengulang minggu Maros tu..huhhh...susah sebenarnya nk luah bila taip je..tp x pelah..asalkan aku dah pun lalui benda tu..sbnrnya banyak benda nk cite kat sana tp x pelah..biar aku igt sendiri aje..ade je pengalaman best kat sana..the best thing is keluarga pasien hargai kau sgt and always mintak consult umpama kau je lah dokter yg boleh selamatkan anak dia..kat maros tu ajar aku dari A-Z macam mana nak diagnose and treat pasien sendiri..dah mcm dokter lah senang cite..best sebab agak kampung jugak la hospital dia..x byk kemudahan ada kat sana..so yeah..aku ambil yg jernih je bwk balik utk dijadikan bekal aku jd dokter nnt..

     benda yg tak best lagi kat bagian anak ni adalah kau sebenarnya x yah pandai pun..ko just kena lincah carik tanda tangan dokter which is aku rasa useless gila..sakit hati sbb tak sume dokter yg nak bagi..banyak cengkadak..pastu buat2 sibuk n tak nampak kau..ujian sangat tapi nak buat mcm mana kan..dah budaya dia mcm ni..aku terpaksa la jugak hadap.. and finally bersyukur jgk sbb aku boleh exam 5hb mac hari tu..just takut lupa dokter aku is dr. Setia Budi, dr. Aizah Lawang n dr. Ratna dewi,,sume ni malaikat and baik. aku belum lg exam ngan dr. Ratna..semoga lancar je aku exam nnt..yang lg 2 alhamdulillah..insyaAllah lulus..and untuk dapat A dari bagian ni saaaaangggggaaaaattt mustahil..so yeah..aku memang dah redha..janji aku dapat keluar neraka ni cepat2..

oklah..ni dulu utk hari ni..banyak pengalaman yg tak tertulis kat sini sebenarnya..sampai esok pun tak habis..ermm..nnt aku tulis lagi dgn entry yg lain..bye

Sunday, January 4, 2015

Coretan koas 1

Hai.. Tgh bosan jaga sorg2 kat wad ni.. Skrg shift aku.. So saje la nk menulis ni.. So far bagian anak ni penat on call je lah.. Padahal ilmu sikit gile.. Dokter pun sume busy x dan nak ajak discuss.. Erm.. Panjang nya lagi.. Penat bila pikir masa depan ni. Kadang2 ada gak rasa nk stop sampai sini.. Hahah.. I'm not ready for that hectic life wei.. HO nnt berganda ganda lagi teruk dari skrg.. 

Erm.. Takpelah.. Ikut je flow.. Btw aku baru amek nilai bagian Neurologi kemarin.. And Alhamdulillah dapat A.. Tq dr. Susi.. Pengalaman yg best dpt ujian dengan beliau.. Stakat ni aku rasa neuro paling best.. Tp x tau lah ke depan nnt mcm mana.. Org kata interna pun best.. Erm.. Let's see then..

Apa lg aku nak cite ni.. Hah sejak masuk koas ni social life aku dah makin xde.. Aku dah x kenal dah mall sume tu.. Jarang jumpa or lepak ngan budak2 rumah.. Aku kalau balik je tidur .. Then bangun utk pegi hospital balik.. Capek wei aku ckp kau..Makan pun main tibai je skrg..Mau naik balik cmni.. Bila penat ko lapar.. Bila lapar ko mkn.. Bila lama2 jadi la gemok.. Erm..lantak lah.. Kesah pulak aku.. Lol

So ok lah.. Aku x tau nk merepek apa lg.. Nnt aku rajin tulis lg..

P/s : wangi dowh baju aku bau baby2 dari syurga ni.. Semoga cepat sembuh adik2 πŸ‘ΆπŸ‘¦πŸ‘§


Thursday, January 1, 2015

2015

Hai 2015..

Azam aku tahun ni sama mcm tahun2 yg sebelumnya.. Semoga tercapai.. 

Another 364 days ahead.. Semangat botet!u can do it.. Permudahkan urusanku Ya Allah.. 

Hidup seorang koas itu keras. Nanti kalau aku senang aku cerita.. Just for updates aku skrg dekat department paediatric.. 8 weeks more to go.. Yang tabah ya doc Faten.. 

P/s: azam carikan menantu utk mama ngan Abah.. Lulz


  

Sunday, November 16, 2014

I'm Co-Ass!

Minta ampun banyak2 ye..memang dah lama sgt aku x tulis blog.. ni pun aku curik masa kejap..nak buat quick review apa dah jadi sebulan lebih ni..

* Aku kini seorang koas (Co-Assisstant)!!
* I've done my 1st department, Dermatovenerology Department..
* Besok aku mula masuk Neurology Department..

Banyak sebenarnya aku nak cerita pasal pengalaman aku jadi koas kat bagian kulit tu tapi nanti lah kot.. entah2 x sempat pun..hahaha.. quite nervous nak masuk neuro besok..x prepare langsung..harap lancarlah semua..

And for those yang tanya aku bila aku balik, aku xde jawapan utk soalan korang tu buat masa ni.. my schedule is SANGAT padat!! and x sempat nak bernafas panjang pun..hmm

Oh ya..lupa..lagi satu..insyaAllah i'll be graduate for my pre-clinical year on this 22nd December 2014.. tapi aku x excited langsung pun..biarlah.. erm..

Ni jadual aku utk koas:

1. Dermatovenerology Department (20 Okt- 15 Nov)
2. Neurology Department (17 Nov- 13 Dec)
3. Paediatric Department (22 Dec-28 Feb)
4. RadiologyDepartment (3 Mar- 21 Mar)

Ada dua lagi department belum dapat daftar..so mmg full kan jadual aku..so doakanlah aku tabah hadapi semua ni..haha..ada masa aku update..kbye


Thursday, September 11, 2014

Yudisium dan Pengambilan Janji Sarjana Kedokteran UNHAS (ProphylaXIs)

Yudisium, 05 September 2014

Pada tanggal 05 September 2014 yang lalu, telah diadakan acara Yudisium bagi mahasiswa kedokteran UNHAS yang telah menyelesaikan sarjana kedokteran bertempat di Auditorium Prof. A. Amiruddin, Fakultas Kedokteran universitas Hasanuddin, Makassar. Seramai 161 orang mahasiswa terlibat dalam acara tersebut. Ok..ayat x payah nak mcm surat khabar sangat kot kan..kahkah..

For your information, Yudisium ni adalah mcm..hmm entahlah..benda ni so simple but ko dah kena pakai jas koas which is baju putih dokter tu.. kat sini, Pembantu Dekan 1 akan panggil nama satu per satu dengan NIM (no. matrik) dan dia akan ckp...sume yang dia sebut tu telah diperkenankan menggunakan gelar Sarjana Kedokteran or (S.Ked).. benda ni kira mcm title kau la..so ko bukan lagi mahasiswa but dah boleh practical kat rumah sakit..benda ni x lama pun..about stgh jam..then kau pun bersurai. Acara paling grand cam biasa la.. berfoto la kitee..haha.. enjoy some of da pics !

Dokter Muda..kekeke

Geng study Gegirls Chantek..thanks korang!

40 orang dari International Class yg berjaya yudisium :)

My lovely Batch, prophylaXIs.. Congrates All!

Pengambilan Janji Sarjana Kedokteran, 08 September 2014

okay..benda ni lebih familiar kalau kitorang panggil angkat sumpah lah sebenarnya..masa acara ni pulak sume yang 161 orang tu pakai jubah yang macam grad punya tu or kat sini panggil pakaian toga.. acara ni agak formal sebab rektor, dekan, pembantu dekan sume turun la..tempat pun agak berprestij.. (lah sangat..) haha..acara berlangsung di Baruga A. P. Pettarani Universitas Hasanuddin..hah, kat sini mak ayah dijemput datang bagi menyaksikan anak masing2 mengangkat sumpah dokter kat situ..satu mahasiswa diberi undangan untuk dua orang..and stdent malaysia xda siapa pun mak ayah yg dtg..just kawan2 je yang turut sama memeriahkan majlis..thanks guys!

Acara ni agak grand..sebab apa? nama kau akan dipanggil seorang demi seorang untuk naik ke panggung(pentas) , dan CGPA or pointer kumulatif kau akan diumumkan dan ditayangkan di layar depan bersama foto muka kau sekalik..haaaa..bapak maluu ..takde lah gempak aku punya tapi memandangkan x de pun mak ayah kat situ yang kenal aku so lepak je la..lol..aku berdebar jugak nak tunggu turn aku sebab pointer rendah..tapi aku bersyukur la i end up with 3.39..hehee..lepas sume dah dipanggil kitorang berkumpul 161 orang tu atas pentas dan bersumpah dengan nama Allah..sumpah tu agak panjang..mcm Hipocrates Oath la sebenarnya.. dipimpin oleh dekan..lepas je baca sumpah tu, semangat dia lain..sebab kau dah berjanji dengan nama Allah kot..Semoga aku dapat jalankan amanh ni. Pimpin aku Ya Allah..

Lepas tu, ada lah speech from dekan and rektor..benda yang paling tak best is he said start angkatan 2012 dah start pre clinical 7 sem..so aku xde lah heran sebab batch aku dah lepas 6 sem je..tapi tetiba dekan tu pi amek mic ckp utk khas student malaysia, before leaving this country (Indonesia) we are needed to sit for UKDI or Ujian Kompetensi Dokter Indonesia which is susah gila nak mati dan nam mampus..dulu2 batas lulus markah dia 40 out of 200 Q's..tapi sekarang dengarnya dah naik jadi 50 dan beserta ujian OSCE.. dan exam ni bukan free dan mahal! kalau x lulus kena ulang lagi dan bayar baru.. Exam ni akan ada setiap 3 bulan.. So kalau kau failed, kena tunggu lg 3 bulan dan siklus ini berulang sampailah ko lulus dgn jayanya..so nmpk tak betapa Unhas ni gila duit.. Selagi ko ada kat sini, still ko kena bayar yuran setiap sem.. Katalah ko x lulus UKDI ni 3 kali dah kena bayar tambahan 1 sem free.. 600usd plak..bodo tak?maximum boleh amek 10 kali je sampai lulus..kalau tak, kau di dropped out dan sia2 lah kau belajar selama lima tahun lebih tu..hmm..tadi pulak dah keluar nama kena buat Skripsi bagi setiap mahasiswa..perghh! dulu2 takde..kena buat masa final ye je..tapi kitorang ni dah start masuk koas nnt dah kena start..aku punya dapat dari Bagian IKM tp belum tau judul dan Supervisor..semoga aku dapat tajuk senang..amiin..And rasanya aku dah tersasar nak cerita pasal angkat sumpah tu..haha..di akhir majlis, diumumkan pelajar terbaik (pointer tertinggi) bangi setiap jurusan dan diberikan uang tunai ..aku x tau berapa tapi juta jugak la..batch aku yg dapat Albert, kelas reguler..pinter dia 3.89 x silap aku..tahniah la.. :)

So,malas citer panjang..ni antara gambar yg sempat dirakamkan..enjoy!

Err.. cantik kan? LOL

Angkat Sumpah..161 students on the stage!

A part of Co11agen family..malaysian batch aku :)

With le cousin..kami cucu Herman.. mohon orang kampung bangga..

So aku rasa sampai sini aje entry kali ni..wait for my next post okey?bye










Sunday, September 7, 2014

KKN Profesi Kesehatan ang. 47!

Assalamualaikum..

Ke hadapan para pembaca blog botet yang setia..botet mintak maap sbb sebulan sekali baru hapdet..botet sibuk angat..kahkah..takde ar.. aku malas nk bukak laptop sejak ada iphone ni..aku lebih suka update blog kat laptop..erm..btw sekarang dah bulan 9 kan.pergh cepat je masa berlalu..

Aku dok pikir dari tadi aku nak tulis pasal apa kali ni ea..setelah mengconsider beberapa benda..aku telah memutuskan nak menulis pasal KKN..

Hah! aku dah agak dah..mesti korang terpinga apa tu KKN?? Hahah. benda ni hanya budak yg pernah or sedang belajar kat Indonesia je yang tau..nama panjang dia Kuliah Kerja Nyata which is some kind of field study yang wajib diambil oleh semua mahasiswa sebelum diorang grad..so, aku pun nak taknak terpaksa lah kena pegi kan..

Oh..btw korang jangan ingat KKN ni cam lepak2 je buat keje bakti cm masa kita blaja masa subjek sivik kat skolah dulu..KKN ni memerlukan kau utk menginap kat desa/kampung/pedalaman yang jauuuhhhh dari universiti kau..so that barulah kau boleh berbakti kepada golongan yang kurang mampu..hahah..

Batch aku wajib kena 8 minggu dok kat pedalaman tu..and tempat aku nama dia Desa Borimasunggu, Kecamatan Maros Baru, Kabupaten Maros, Sulawesi Selatan, Indonesia..haaa amacam??jauh tak??ko pegi google map kalau nak tau kat mana..LOL..  sebelum2 ni dengar dari senior2, takde la semua tp mostly ckp KKN ni x best gila,menyusahkan, seksa..ah mcm2 ar lagi..and benda tu turun temurun dah ditanam kepada junior2 yg akan dtg..tapi setelah aku mengalaminya sendiri ternyata best ke tak best tu kau sendiri yang atur..terserah kat kau nak best ke tak...

Bagi aku..KKN ni mmg best ar...bila lagi ko dapat hidup satu bumbung dgn member2 Indonesia yg datang dari pelbagai jurusan ,berbilang bangsa and umur, tapi kau sorang je warganegara Malaysia dlm 11 orang tu?hah..aku xde masalah langsung ngan diorang sepanjang 8 minggu tu ..yg lagi best aku dpt belajar lebih lagi pasal bahasa2 Makassar especially which i think mmg bagus aku tau sebelum masuk koass nnt..

Kalau nk cerita pasal pengalaman aku 8 minggu kat sana mmg tak larat lah..just aku nak share gambar2 je la sepanjang aku kt sana..so korg boleh judge sendiri sebenarnya best ke tak benda ni..haha..lgpun aku mmg saja nk tulis entry pasal ni sbb nnt bila aku baca balik,mesti aku menangis rindu kat diorg ni..haha..bodek gila..oklah enjoy da pics!

Lepak di Pantai Tak Berombak..PTB

Our firs proker..kat dusun Sungguminasa..

Ngumpul makan jagung bakar bareng..

asik ee.. makan konro ama coto di PTB lagi.hehe

Pak Desa Borimasunggu with le famili.. :D


Pergi cari tude..pengalaman yg gak akan terlupakan! -__-



Adek2 ni obses sgt dgn aku..sumpah x tipu..diorg kata aku cantik..hewhew..makasih adek2..

Lari ke Makassar buat makan bakso with the girls!

Ngumpul mau kasi nilai sama teman2.. :)

pegi nonton bareng dan nongkrong sampe jam 2 pagi di losari..

Us!

From atas: aku,Kak Yuli (kesmas), Widuri (dokter), Kak Mirna (kesmas)

Baris tengah: Risca (gigi), Yuyun (fisioterapi), Irma (kesmas), Ine (dokter)

Bawah: Riswan ( dokter merangkap crush aku..lol), Kak Purwanto ( Ners), Filianmi (dokter)

Sebenarnya byk lagi gmbr best.. Tp xpe lah..aku simpan dlm fon sbgai kenangan..aku hrp kitorang akan still keep in touch sampai bila2.. Love you guys!! KKN is awesome! SUMPAH!!

Sunday, August 3, 2014

Back to Posko

Woii..aku sedih gila skrg ni..aku x tau nak cite kat sapa..aku rasa kalau aku menaip maybe boleh redakan kesedihan aku ni..ye,aku baru jejak balik bumi makassar ni..arrghh..x penah rasa rela nak balik sini..aku harap sgt lepas kkn ni ada chance nak balik lagi..yeah..a week is NOT ENOUGH!

start dari kat airport td x tau nape aku tacing gila..bila tgk masing2 pegang gajet aku cam...better aku naik je tggu kat departure hall..dah la sampai awal gilaaaa kat klia2 tu..mmg sebak ah aku ckp bila diorg saling menyalahkan sbb main fon tu..last2 aku cek in awal pastu naik je tggu kat hall..sepanjang jalan nk menuju departure hall tu mau x meleleh aku..awal gila plak..x pe lah..nasib wifi dia laju..awal ke tak aku still kena balik gak hari ni kan..

dlm flight td plak..ngantuk x hengat woi! bangun hari ni awal gila plak kol 6 lebih da kemas2 n mandi..padahal flight kol 1 lebih..hmm..pasni kol 11 baru aku nak gerak.. aku tido sepanjang perjalanan td..kepala aku nak terantuk kat tingkap tu aku x kire ah bape kali..aku da x kesah dah malu ke tak ngan org sebelah..hahahah..ngantuk! n sampai td kol 5.. pastu sampai umah dlm 6.30 cm tu..

bukak2 beg nak kemas barang, tgk barang2 aku berminyak..cek punya cek rupanya pes rendang aku bocor..bapak sedih n sebak gila aku rasa lah..terus down nak kemas barang..dgn air mata menitik kluarkan la sume brg dari beg,amek tisu lap satu2 barang yang berminyak tu..pastu amek span lap beg tu byk kali..haih..aku x tau apehal kali ni aku lembik sket..padahal nak balik lg 3 mggu lg..insyaallah.. doakan lah unhas ni bg aku cuti ye sbb mmg aku x puas dok umah..! dpt rasa rendang mama je.. :(

esok bermulalah balik hidup aku kat posko KKN tu..heish tension aku pikir benda ni..lagi 15 hari..harap sume lancar lah..n duit aku pun sangat lancar mengalir sejak kkn ni.baru 4 minggu dah spend sejuta...ni esok kena bawak lg 750k... n duit sewa bulan ni sejuta lagi..mati aku mana nk carik duit beli tiket..harap2 air asia x naikkan harga..aku da usha2 ari tu seratus lebih je..amiinn..

oklah sampai sini dulu..dah x nangis dah bila siap post ni..haha..nnt2 aku cerita lg ye..bye

P/S : Selamat Hari Raya Aidilfitri!