Hai, assalamualaikum,
saje datang sini menaip jap..esok cuti derr..cuti..cuti Good Friday kot..moga2 lah esok good nak cari ketenangan siket..kah!
xde benda pun nak update..saje je..ohh lupa..buat yg kat Malaysia..salam GST! and to Angah, welcome back home..seronok lettew.. :(
interna ni best je even penat gila nak mati..doakan aku lancar je ek..lagi2 jaga dekat ugd tu..penat siak..patients x berhenti..blergh.
tadi makcik kost ni call..nak mintak duit sewa la tu..eish..mmg x lah aku nak angkat..kasi gelap bilik,settle..hahaha..nanti2 ah..aku penat dowh! x de masa nak kluar g atm pun..
okaylah..see ya next time! saje menconteng.
p/s: bagian Anak aku dpt B+, hancur harapan nak jd best student mcm kevin tan..lewlz
Thursday, April 2, 2015
Tuesday, March 31, 2015
Jomblo
Wei normal lah kan kalau umur2 cm ni org da start sembang2 pasal psgn, kawen or whatsoever la kan.. N aku pun x terkecuali jugak nk bahas pasal benda ni..
Ni baru je dpt invitation member sktm dulu piah nk kawin dah.. 2 minggu lepas member seseri plak kawin..n ada gak member yg dah ada anak dah pun..pokoknya ramai gila lah dah kawen dowh.. Dari member2 aku tadika sampai la kat Unhas ni..
Bukanlah apa kan. Lama2 tu mengundang jgk la rasa sunyi sepi dlm diri ni tgk org lain dah bhgia ngan psgn masing2.. Org lain ada la pakwe makwe memasing.. Aku ni mereput..hadap la koas yg menyebalkan ni..
And aku tau lah one of the reason is aku ni x cantik, xreti bergaya bagai, gemuk plak.. Haha.. Ada plak aku kesah.. Kalau dia betul2 nak aku, kena la terima aku a- z kan.. Kosser plak nk melawa2 bagai tu..
Kadang2 tu aku ubat diri sendiri.. Aku percaya setiap org dah ditentukan dgn jodoh masing2.. So tggu jelah.. Mungkin lmbt lg kot.. Tu yg xde bergetar pun tulang rusuk ni.. Ntah sape punya la aku pinjam.. Haha..
If only I can find someone just like Abah ππ.. He's perfect.. Mcm mana diorg boleh stay sampai skrg? The power of Abah punya romantik aku rasa rahsia dia..haha.. Aku Slalu doakan diorg.. Jaga kan mereka utk aku Ya Allah..
Anyhow, aku xde lah sampai desperate sgt kot.. I think klu lmbt lg pun, aku still nk spend time dgn fmly aku.. Kau bygkan dari aku form 1 lg dah jarang kat rumah.. Quality time aku ngan fmly pun x byk.. N sempat renggang jgk dulu.. Ak nk enjoy puas2 ngan fmly, ngan kawan2.. Nikmati hidup single ni.. Nnt x dpt dah.. Haha..
Aku pun x percaya aku buat entry ni wei,. Ah lantaklah.. Spontan kot aku taip benda ni.. Sumpah malu nk baca balik.. Biarlah.. Aku punya belog kan..
Erm.. Conclusion dia, x yah la pikir sgt.. Abeskan study.. Insyaallah benda ni akan dtg jgk.. Bak kata Afgan, "jodoh pasti bertemu".. Mihmih.. Kbye.. Nk muntah
Tuesday, March 24, 2015
Capek
4 bulan lg nk balik.. Banyak lg yg Aku nak kena tempuh ni.. Ni pun baru tingkat 1.. Aku sudah lelah.. Doakan aku bertahan..
Ni jadwal latest aku.. Perancangan aku.. Semoga dapat selesai tingkat 1 before Raya..
Saturday, March 7, 2015
Finally..keluar neraka!
hahah..memang agak hiperbola bila aku kata department paediatric tu is like neraka..tp seriously if u asked mana2 koas kat sini yg penah posting kat bagian ni rasa Ya allah...Tuhan je tau wei mcm mana perasaan dia..sangat banyak ujian dia kat sini..even sampai detik aku nak keluar bagian ni pun aku stilll diuji bila exam aku di postponed samai 2-3 hari dari tarikh sepatutnya..sape tak stress..
and aku saja nak tulis pasal ni so dat aku x lupa apa pengalaman aku selama kat bagian ni.. for the first few weeks, aku rasa aku oleh je hadap bagian ni..just dia punya oncall tu boleh buat kau jadi mahat hidup yg x tido selama lebih dari 72 jam berturut-turut and dokter x penah peduli kau jaga malam tadi ke tak..and the worst thing is bila dinas pagi, ko x leh duduk dalam kamar rehat koas but kau kena berdiri sepanjang masa sampailah tiba waktunya utk pergi diskusi sentral.. tak dapat bayang la boleh kena low back pain kot..and dokter selalu la suka nak carik kitorang padahal keje tu dia boleh buat sendiri je kot kadang2..hmm.aku lega bila dah lepas benda ni..huuff
and minggu agak tough jugak bila kau ada kat divisi NICU.. kena jaga baby2 yang baru lahir dengan macam2 masalah..dari yg kena follow up per jam n sampailah kena ambu bag baby sepanjang malam tanpa henti..memang ujian sungguh..dah la tempat dia mcm gua..line sume xda..stress..tempat tido pun kena curi2 selit kat mana ada tempat kosong..seksa gak nak tunggu benda ni..tapi aku still boleh tahan la..salah satu dia sbb makanan kau kat sini terjamin..hahahha..kompem sarapan, mkn tgh hari n dinner kau ada punya..tp of kozes la kau dah bayar dulu kan..x kesah la..
the worst part yg mana aku first aku dah x dapat tahan air mata is bila aku pegi LN (stase luar negeri) kat Maros..sume orang tahu tempat ni puaka sbb residen yang jaga kat sana macam !@#$%^&*( ...and ternyata memang betul apa orang cakap..bangi aku sebagai dokter,dia x patut kot bersikap mcm tu..bukan kat kitorang je, dengan keluarga pasien pun suka hati je dia marah2 mcm tu..mulut lepas..heish..bayangkan la, adsa penah member aku kena ketuk kepala dengan status pasien depan2 ramai keluarga pasien kat wad tu..sape x malu..pastu siap kena "kau ini bodoh sekali ya"..weh agak2 lah..hak assasi manusia tu broo..maruah orang..mcm mana orang nak pecaye kat kitorg bila nak cek pasien tu nnt..kau tu dah la x buat apa pun kat sana..pastu bajet ko penat gila nak mati kalah kiotang yg x tido langsung ni..sumpah la aku homesick sgt masa kat sini..aku x reply sume wasep..aku x de perasaan..aku mcm mayat hidup kat sana..and end up aku kena mengulang balik dari awal just sbb x isi buku register yg minggu sebelum aku x bgtau pun buku tu kat mana..shiiitttttt!..waktu tu aku memang menagis gila lah.. ingat senang nak hadap lagi benda ni balik..penat dia yg paling aku x leh tahan sebenarnya... and alhamdulillah berkat kerjasama team and kesabaran kitorang,finally dapat jugak hadapi benda tu..tq Allah..
aku dah spare dah sebenarnya cuti satu minggu sebelum masuk next department...ingat nak rest la kejap..sekali bila kena mengulang minggu Maros tu..huhhh...susah sebenarnya nk luah bila taip je..tp x pelah..asalkan aku dah pun lalui benda tu..sbnrnya banyak benda nk cite kat sana tp x pelah..biar aku igt sendiri aje..ade je pengalaman best kat sana..the best thing is keluarga pasien hargai kau sgt and always mintak consult umpama kau je lah dokter yg boleh selamatkan anak dia..kat maros tu ajar aku dari A-Z macam mana nak diagnose and treat pasien sendiri..dah mcm dokter lah senang cite..best sebab agak kampung jugak la hospital dia..x byk kemudahan ada kat sana..so yeah..aku ambil yg jernih je bwk balik utk dijadikan bekal aku jd dokter nnt..
benda yg tak best lagi kat bagian anak ni adalah kau sebenarnya x yah pandai pun..ko just kena lincah carik tanda tangan dokter which is aku rasa useless gila..sakit hati sbb tak sume dokter yg nak bagi..banyak cengkadak..pastu buat2 sibuk n tak nampak kau..ujian sangat tapi nak buat mcm mana kan..dah budaya dia mcm ni..aku terpaksa la jugak hadap.. and finally bersyukur jgk sbb aku boleh exam 5hb mac hari tu..just takut lupa dokter aku is dr. Setia Budi, dr. Aizah Lawang n dr. Ratna dewi,,sume ni malaikat and baik. aku belum lg exam ngan dr. Ratna..semoga lancar je aku exam nnt..yang lg 2 alhamdulillah..insyaAllah lulus..and untuk dapat A dari bagian ni saaaaangggggaaaaattt mustahil..so yeah..aku memang dah redha..janji aku dapat keluar neraka ni cepat2..
oklah..ni dulu utk hari ni..banyak pengalaman yg tak tertulis kat sini sebenarnya..sampai esok pun tak habis..ermm..nnt aku tulis lagi dgn entry yg lain..bye
and aku saja nak tulis pasal ni so dat aku x lupa apa pengalaman aku selama kat bagian ni.. for the first few weeks, aku rasa aku oleh je hadap bagian ni..just dia punya oncall tu boleh buat kau jadi mahat hidup yg x tido selama lebih dari 72 jam berturut-turut and dokter x penah peduli kau jaga malam tadi ke tak..and the worst thing is bila dinas pagi, ko x leh duduk dalam kamar rehat koas but kau kena berdiri sepanjang masa sampailah tiba waktunya utk pergi diskusi sentral.. tak dapat bayang la boleh kena low back pain kot..and dokter selalu la suka nak carik kitorang padahal keje tu dia boleh buat sendiri je kot kadang2..hmm.aku lega bila dah lepas benda ni..huuff
and minggu agak tough jugak bila kau ada kat divisi NICU.. kena jaga baby2 yang baru lahir dengan macam2 masalah..dari yg kena follow up per jam n sampailah kena ambu bag baby sepanjang malam tanpa henti..memang ujian sungguh..dah la tempat dia mcm gua..line sume xda..stress..tempat tido pun kena curi2 selit kat mana ada tempat kosong..seksa gak nak tunggu benda ni..tapi aku still boleh tahan la..salah satu dia sbb makanan kau kat sini terjamin..hahahha..kompem sarapan, mkn tgh hari n dinner kau ada punya..tp of kozes la kau dah bayar dulu kan..x kesah la..
the worst part yg mana aku first aku dah x dapat tahan air mata is bila aku pegi LN (stase luar negeri) kat Maros..sume orang tahu tempat ni puaka sbb residen yang jaga kat sana macam !@#$%^&*( ...and ternyata memang betul apa orang cakap..bangi aku sebagai dokter,dia x patut kot bersikap mcm tu..bukan kat kitorang je, dengan keluarga pasien pun suka hati je dia marah2 mcm tu..mulut lepas..heish..bayangkan la, adsa penah member aku kena ketuk kepala dengan status pasien depan2 ramai keluarga pasien kat wad tu..sape x malu..pastu siap kena "kau ini bodoh sekali ya"..weh agak2 lah..hak assasi manusia tu broo..maruah orang..mcm mana orang nak pecaye kat kitorg bila nak cek pasien tu nnt..kau tu dah la x buat apa pun kat sana..pastu bajet ko penat gila nak mati kalah kiotang yg x tido langsung ni..sumpah la aku homesick sgt masa kat sini..aku x reply sume wasep..aku x de perasaan..aku mcm mayat hidup kat sana..and end up aku kena mengulang balik dari awal just sbb x isi buku register yg minggu sebelum aku x bgtau pun buku tu kat mana..shiiitttttt!..waktu tu aku memang menagis gila lah.. ingat senang nak hadap lagi benda ni balik..penat dia yg paling aku x leh tahan sebenarnya... and alhamdulillah berkat kerjasama team and kesabaran kitorang,finally dapat jugak hadapi benda tu..tq Allah..
aku dah spare dah sebenarnya cuti satu minggu sebelum masuk next department...ingat nak rest la kejap..sekali bila kena mengulang minggu Maros tu..huhhh...susah sebenarnya nk luah bila taip je..tp x pelah..asalkan aku dah pun lalui benda tu..sbnrnya banyak benda nk cite kat sana tp x pelah..biar aku igt sendiri aje..ade je pengalaman best kat sana..the best thing is keluarga pasien hargai kau sgt and always mintak consult umpama kau je lah dokter yg boleh selamatkan anak dia..kat maros tu ajar aku dari A-Z macam mana nak diagnose and treat pasien sendiri..dah mcm dokter lah senang cite..best sebab agak kampung jugak la hospital dia..x byk kemudahan ada kat sana..so yeah..aku ambil yg jernih je bwk balik utk dijadikan bekal aku jd dokter nnt..
benda yg tak best lagi kat bagian anak ni adalah kau sebenarnya x yah pandai pun..ko just kena lincah carik tanda tangan dokter which is aku rasa useless gila..sakit hati sbb tak sume dokter yg nak bagi..banyak cengkadak..pastu buat2 sibuk n tak nampak kau..ujian sangat tapi nak buat mcm mana kan..dah budaya dia mcm ni..aku terpaksa la jugak hadap.. and finally bersyukur jgk sbb aku boleh exam 5hb mac hari tu..just takut lupa dokter aku is dr. Setia Budi, dr. Aizah Lawang n dr. Ratna dewi,,sume ni malaikat and baik. aku belum lg exam ngan dr. Ratna..semoga lancar je aku exam nnt..yang lg 2 alhamdulillah..insyaAllah lulus..and untuk dapat A dari bagian ni saaaaangggggaaaaattt mustahil..so yeah..aku memang dah redha..janji aku dapat keluar neraka ni cepat2..
oklah..ni dulu utk hari ni..banyak pengalaman yg tak tertulis kat sini sebenarnya..sampai esok pun tak habis..ermm..nnt aku tulis lagi dgn entry yg lain..bye
Sunday, January 4, 2015
Coretan koas 1
Hai.. Tgh bosan jaga sorg2 kat wad ni.. Skrg shift aku.. So saje la nk menulis ni.. So far bagian anak ni penat on call je lah.. Padahal ilmu sikit gile.. Dokter pun sume busy x dan nak ajak discuss.. Erm.. Panjang nya lagi.. Penat bila pikir masa depan ni. Kadang2 ada gak rasa nk stop sampai sini.. Hahah.. I'm not ready for that hectic life wei.. HO nnt berganda ganda lagi teruk dari skrg..
Erm.. Takpelah.. Ikut je flow.. Btw aku baru amek nilai bagian Neurologi kemarin.. And Alhamdulillah dapat A.. Tq dr. Susi.. Pengalaman yg best dpt ujian dengan beliau.. Stakat ni aku rasa neuro paling best.. Tp x tau lah ke depan nnt mcm mana.. Org kata interna pun best.. Erm.. Let's see then..
Apa lg aku nak cite ni.. Hah sejak masuk koas ni social life aku dah makin xde.. Aku dah x kenal dah mall sume tu.. Jarang jumpa or lepak ngan budak2 rumah.. Aku kalau balik je tidur .. Then bangun utk pegi hospital balik.. Capek wei aku ckp kau..Makan pun main tibai je skrg..Mau naik balik cmni.. Bila penat ko lapar.. Bila lapar ko mkn.. Bila lama2 jadi la gemok.. Erm..lantak lah.. Kesah pulak aku.. Lol
So ok lah.. Aku x tau nk merepek apa lg.. Nnt aku rajin tulis lg..
P/s : wangi dowh baju aku bau baby2 dari syurga ni.. Semoga cepat sembuh adik2 πΆπ¦π§
Thursday, January 1, 2015
2015
Hai 2015..
Azam aku tahun ni sama mcm tahun2 yg sebelumnya.. Semoga tercapai..
Another 364 days ahead.. Semangat botet!u can do it.. Permudahkan urusanku Ya Allah..
Hidup seorang koas itu keras. Nanti kalau aku senang aku cerita.. Just for updates aku skrg dekat department paediatric.. 8 weeks more to go.. Yang tabah ya doc Faten..
P/s: azam carikan menantu utk mama ngan Abah.. Lulz
Sunday, November 16, 2014
I'm Co-Ass!
Minta ampun banyak2 ye..memang dah lama sgt aku x tulis blog.. ni pun aku curik masa kejap..nak buat quick review apa dah jadi sebulan lebih ni..
* Aku kini seorang koas (Co-Assisstant)!!
* I've done my 1st department, Dermatovenerology Department..
* Besok aku mula masuk Neurology Department..
Banyak sebenarnya aku nak cerita pasal pengalaman aku jadi koas kat bagian kulit tu tapi nanti lah kot.. entah2 x sempat pun..hahaha.. quite nervous nak masuk neuro besok..x prepare langsung..harap lancarlah semua..
And for those yang tanya aku bila aku balik, aku xde jawapan utk soalan korang tu buat masa ni.. my schedule is SANGAT padat!! and x sempat nak bernafas panjang pun..hmm
Oh ya..lupa..lagi satu..insyaAllah i'll be graduate for my pre-clinical year on this 22nd December 2014.. tapi aku x excited langsung pun..biarlah.. erm..
Ni jadual aku utk koas:
1. Dermatovenerology Department (20 Okt- 15 Nov)
2. Neurology Department (17 Nov- 13 Dec)
3. Paediatric Department (22 Dec-28 Feb)
4. RadiologyDepartment (3 Mar- 21 Mar)
Ada dua lagi department belum dapat daftar..so mmg full kan jadual aku..so doakanlah aku tabah hadapi semua ni..haha..ada masa aku update..kbye
* Aku kini seorang koas (Co-Assisstant)!!
* I've done my 1st department, Dermatovenerology Department..
* Besok aku mula masuk Neurology Department..
Banyak sebenarnya aku nak cerita pasal pengalaman aku jadi koas kat bagian kulit tu tapi nanti lah kot.. entah2 x sempat pun..hahaha.. quite nervous nak masuk neuro besok..x prepare langsung..harap lancarlah semua..
And for those yang tanya aku bila aku balik, aku xde jawapan utk soalan korang tu buat masa ni.. my schedule is SANGAT padat!! and x sempat nak bernafas panjang pun..hmm
Oh ya..lupa..lagi satu..insyaAllah i'll be graduate for my pre-clinical year on this 22nd December 2014.. tapi aku x excited langsung pun..biarlah.. erm..
Ni jadual aku utk koas:
1. Dermatovenerology Department (20 Okt- 15 Nov)
2. Neurology Department (17 Nov- 13 Dec)
3. Paediatric Department (22 Dec-28 Feb)
4. RadiologyDepartment (3 Mar- 21 Mar)
Ada dua lagi department belum dapat daftar..so mmg full kan jadual aku..so doakanlah aku tabah hadapi semua ni..haha..ada masa aku update..kbye
Subscribe to:
Posts
(
Atom
)


