Tuesday, June 26, 2012

Pengalaman OSCE aku

Hello readers!i'm just finished my OSCE..so far,its fun today..hoho..macam2 kerenah pasien ngan dokter hari ni aku dengar member2 cerita..ada yg ok...ada yang kena kaw2 dengan dokter..ada yg kena gelak..ada yg sampai patahkan alat pun ada..nerver sangat lettew..

first2 tadi,aku kena anamnesis ngan entrapment..dalam bilik ni..doc uh baik lah..dia tolong aku..dia kata lengkapkan anamnesismu..aku un macam...lengkapkan??apa yang aku x tanya lagi nie??so aku un hentam ajelah...last2 uh rupanya dia nak tau aku punya diagnosis ngan differential diagnosis..dia nak banyak..aku un macam..alamak..hentam je lah..x tau lah dokter tu bagi aku lulus ke x..aku harap muka aku yang kesian tadi lembutkan hati dia..haha

 then masuk bilik kedua, aku kena pemeriksaan lutut plus radiology..terbaek lah sebab aku x sempat nak explain pasal xray td..x sempat..ish..ralat betul..kenapa la aku buat pemfis tadi lama sangat??!aihh..aku x tau lah..aku baru nak cerita pasal allignment bone td,da bunyi buzzer..doc uh suro keluar er..mungkin kena remed kot..pasal pemeriksaan lutut tu,rasa macam dah ok..tapi x taulah kalau ada test yang tertinggal..plus keliru dengan senario dan pasien yang sihat..tapi gemuk!!!bapak berat aku nak angkat kaki dia tadi..fuuuhhh..

next,,pemeriksaan kelenjar tiroid..kat sini xde apa sangat..ni adalah pemeriksaan yang paling sekejap aku rasa..mula2 aku inspect leher mak cik tu,,macam melebar tau..aku un alamak..macam mana nie..dah la aku x pernah rasa orang yang hypertiroidism macam mana kan..tapi bila aku palpate, macam normal pulak..nasib baik masa aku cakap kat makcik tu yang tiroid dia normal,doc uh tengah telefon..pastu,doc uh tanya lah aku.."apa grednya pasien ini??"aku cakap la "normal doc.." sambil menunjuk kat makcik tadi takut salah..haha..then dia senyum.."ya pastilah normal..kan dia itu pasien simulasi..kalau berdasarkan senario,apa grednya??aku hentam cakap "gred 2 doc"..then dia cakap betul!fuuhh..selamat..dokter ni cantik laa..baik kot..tapi x tau lah apa nasib aku kat stesen ni..

bilik 4, pasal pemeriksaan Tebal Lipatan Kulit (TLK) dengan ukur lilitan pinggang..kat sini agak segan la sebab suruh pasien bukak baju n tarik seluar ke bawah sikit..aku agak cuak kat sini sebab doc uh psycho dowh..series je..bila aku nak cari area supra iliac,dia nak tengok..fuuhh..aku main cubit je lah mana yang dapat..haha..ni pun misteri jugak..aku x tau apa nasib aku..

last room,,ada anamnesis ngan pemeriksaan elbow..before aku masuk,,Afiqah kata doc ni garang..tu je yang dia sempat cakap..aku un dah gelabah la..time tu jugak buzzer bunyi..sticker nama aku x keluarkan lagi..dah bagi nama tu,,doc uh senyap je..aku ckp dalam hati,apa yang garangnye??hm..aku rase pasien simulasi tadi un budak medic jugak..dia cam tau je nak berlakon konon2 sakit macam mana...kat sini aku rasa clear je la..tapi aku terlupa nak buat test carying angle..dah setle test n tulis anamnesis kat kertas,aku lepak2 la tunggu buzzer bunyi..then doc ni siap sembang tanya hari ni OSCE sistem apa..bla3..bila nak kluar,aku cakap trima kasih,dia senyum..fuuhh..tapi x tau jugak laa..

so,overall ni lah yang aku alami hari nie..kalau nak remed un,x kesah la..dah tau apa kesalahan yang aku dah buat..insyaAllah lepas ni kalau kena,aku akan buat betul2..officially my second semester merangkap my first year is end!!yahoo..lets celebrate it together-gether..hek3..


No comments :

Post a Comment