Thursday, April 11, 2013

I dah pasang braces uolls!

Salam guys,

Hari ni aku nak kongsi pasal aku dah pakai braces!! quite excited lah sebenarnya..aku x sangka since sekolah lagi aku dok cakap2 je nak pakai..plus dengan abah x kasinya lagi..macam mimpi je..now the braces is on my teeth..huhuhu..

Well,kenapa aku pasang jugak braces dan buat kat sini??sebab paling utama skali adalah SANGAT MURAH!hahaha..kalau nak compare dengan malaysia,memang kena tunggu keje lah baru boleh pasang..lagi satu sebab dah belajar kat sini kan..so buat je la kat sini..ada lagi 3 taun lebih..insyaAllah sempat tanggal before balik...sebenarnya aku nak pakai ni pun sebab aku x suka gigi taring atas aku yang terlari naik kat gusi atas tu..dua pulak tu..aku jadi cam awkward gila kalau nak senyum..aku x tahu kenapa segelintir orang suka gigi macam tu..haha..

So,semalam pegi klinik tu, mula2 masuk bilik dia dah suruh dok atas kerusi yg macam kat klinik gigi tu dah..aku pun cuak lah..aku cakap aku nak konsultasi je dulu,then doc tu okay je..doc tu baik ar...pakai purdah...nama dia drg. Fitriatunnisa...actually ramai lah budah malaysia yg pasang braces ngan dia..so,aku jd yakin ar..sume positif je yg aku dengar..so,bila dia cek2 tu,dia tanya nak braces yg mahal ke murah?aku ckp yg murah je la..so,harga dia Rp. 3,500 000 which is lebih kurang RM 1200 lah atas bawah...then aku stuju sebab boleh bayar 10 kali..so x delah terbeban sangat kan..

Bila aku dah setuju, dia suruh nurse dia tolong scaling kan dulu karat2 kat gigi ni..agak sakit ah weh sebab dia kikis celah2 gigi kau kan...tp sakit sikit je pon...tapi bila sah siap tu,ko rasa mulut kau bersih gila!!ko main2 gigi kau xde kotoran apa pun...sume karat2 tu dah xde..bukti dia,bila aku bangun subuh tadi,ko x rase pun mcm kalau ko bangun tido sebelum ni..kan ada rasa macam x sedap sikit kan kalau baru bangun..mulut bau..tp bila bangun subuh tu,pergh...mcm baru gosok gigi je woih...clean je..nafas pun ok..

Sambung cerita balik,after scaling tu, nurse dia bancuh satu serbuk tu..x tau ah apa tapi untuk buat acuan gigi aku ar...bila dia masukkan  besi tu dalam mulut,penuh gila weh...!abes saluran nafas pun kena tutup..x dapat nak bernafas..dia suruh gigit benda yang macam tanah liat tu kuat2...then tunggu dalam seminit,baru lepas..dia buat atas bawah ar..senang cite benda tu x sedap!

Then, nurse tu ada bubuh phosphoric acid kot kat gigi...tunggu lima minit..sambil tu,dia bukak la mulut kita besar2 kan..tahan guna kapas kat bawah bibir n lidah..nice x boleh bercakap..benda tu dalam bekas bentuk syringe tau..pastu aku ingat kan dia nak inject..aku cakap ar nnt dulu doc!pastu dia gelak..dia cakap "ndak ji dicucuk.." fuuuhhh...lega...

Pastu,baru lah aku pegi bilik doc tu...kat sini proses pemasangan braces berlaku...so,dia pasang ah besi2 tu sume..then dia suruh pilih colour..mula2 aku pilih hijau..tapi last minit tukar kaler biru..haha..sumpah masa pasang ni x sakit langsung...aku pasang gigi atas je dulu...and aku ingatkan gigi taring ni yang akan dicabut..rupanya dia akan cabut gigi geraham kiri and kanan aku so that nanti gigi taring ni akan tertarik ke bawah and isi ruang gigi geraham yang dah dicabut tu...doc tu cakap, "gigi taring itu penyeri wajah"..haha..baiklah doc..then,aku akan ada appoinment lepas final repro nanti..untuk pasang bahagian bawah pulak..sebab aku kena pegi buat FDTD Panoramic sebab aku xde taring bawah..so,dia nak makesure kan sama ada aku memang xde benih untuk gigi taring bawah or aku punya taring bawah x tumbuh lagi..takut lah nanti bila dah pasang braces,tetiba dia baru nak tumbuh ke kan..

So,pas dah bayar2 tu,aku beli lah skali berus+ubat gigi khas and ubat kumur dia...susah weh mula2 nak gosok gigi...x reti aku...tadi baru je tengok youtube macam mana nak gosok kalau ada braces..so,pasni pandai lah kot..haha... and nak makan sangaaaaattt susah!tersiksanya aku..tapi aku bedal jugak..dah lapar kan..esok kena masak bubur la nampak gayanya..=,=.. oklah..just wanna share some pic semalam punya..














 * Credit to photographer : Ras Emil Sazura Razali
                   Recommender : Tira. :)

Untuk lihat hasilnya , klik sini Progression gigi selepas 4 bulan :)

5 comments :

  1. Kalau buat dkt indon tapi rawatan tukar getah ape sume dkt msia boleh x? Hahaha

    ReplyDelete
  2. Akk kne inject ke x? Ayat time inject tu xphm sngt. Btw sakit gle2 x ?

    ReplyDelete