Friday, May 18, 2012

geram dowh!

3 minggu lepas...ada seorang hamba Allah ni..ah..senang cerita dia nie adalah isteri kepada pak cik dobi yang aku selalu langgan la..start dari memula masuk dulu,,memang aku setia dengan laundry dia..dan dalam 3 minggu lepas,,lepas solat Maghrib,aku dapat sms from isteri dia mintak tolong..aku ni jenis kesiankan orang sikit...hm..nak tau ke flow dia??xpela..aku tengah bengang ni sebenarnya..korang baca lah conversation aku ngan dia nie..

27 April 2012


Ibu : Adaki di rumah?


Aku : Ada pak.kenapa? (aku cakap pak sebab selalunya aku contact ngan suami dia je..)


Ibu : Saya istrinya bapak mau minta tolong.


Aku : Kenapa bu?


Ibu : Bisakah saya pinjam uang ta'?tanggal 5 pi baru ku bayar ki'.


Aku : Oh.emang berapa kita' mau ka?


Ibu : Adaka uang ta' ? (kononnya malu laa tu..or nak mintak kesian)

xlame pastu,dia anta lagi..x sempat aku balas..


Ibu : Kerana habis melahirkan.

masa ni aku berfikir-fikir la kan..mintak pandangan roomate..and nak buat ayat berlapik macam mana..aku tengah taip nie..tiba2,dia hantar mesej..


Ibu : kenapa tidak dibalas?


Aku : oh.begitukah?emang berapa bu?kalau saya bisa,saya bantu ki'.


Ibu : Kalau ada 500,000 (rupiah la ok..)

Then dia call aku..nada sedih gila la kan..macam tengah sesak duit sangat..aku ada gak dengar suara baby menangis..aku jadi kesian laa..then aku cakap 500 tu aku x mampu la..plus bukan boleh percaya sangat orang sini kan..sebab kesian tu,,aku cakap la,,kalau 200 ribu boleh la aku tolong..aku buat alasan lagi yang nak cari atm malam2 ni susa..jauh..then dia letak fon..and anta mesej...


Ibu : Tidah usah mi pale'.


Aku : oh,iya bu.maap yah gak bisa bantu. tapi kalo benar2 perlu bilang na.. (sebenarnye sebagai pemanis mulut je)


Ibu : Iye.

x lama pastu,,dia anta lagi..


Ibu : Tidak bisakah ditransfer lewat atm?


Aku : Susah bu kalo mau ke atm. soalnya saya guna bank cimb.atm terdekat di carrefour itu sudah rusak.


Ibu : Tidak bisa atm lainkah?nanti saya bayar ongkosnya mengirim. (hamboi,,hutang pun x tentu lagi dapat bayar,nak bayarkan kos anta pulak kan)

Masa ni,aku betul2 percaya kan makcik ni sebab aku un dah biasa pakai laundry dia n x penah buat hal lagi..then aku decide..


Aku : Ibu sekarang di mana?ada di rumah ka?kalo ada,saya ke rumah ta' saja.


Ibu : iye',trima kasih.ada ka' di rumahku di BTP.


Aku :ok. di mana alamat ta'?berdekatan apa?


Ibu : kalau ke sini nanti,jangan bilang sama bapaknya.biar bagaimanapun,saya yang pegang uangnya.Nanti dimarahi ki'. Bilang aja mau lihat ade' kecil. Alamatku belakang apotek inggit blok i no. 76 sebelum kantor polisi.

Then aku ngan rumate start motor member,pegi la cari kan..senang cite..sebelum masuk umah,dia dah amik duit tu la.dia kata nak repair mesin basuh tu sejuta lebih..then aku g rumah dia sebab nak tengok betulke dia baru beranak?ok...fine la betol..bla..bla..bla..

sampai 5 Mei,xde kabar berita pun yang dia nak bayar hutang aku tu..then esoknya,,aku saja la hantar mesej nak tanya bila dia boleh bayar..


6 Mei 2012


Aku : Ass bu.mau nanya,kapan bisa ki bayar uangku kah?kerna dibilang ibu bisa bayar tanggal 5 toh?


Ibu : Nanti sudah semua pi membayar orang,baru ku sms ki'.


Aku :Ok. makasih.


Ibu : Ama sama.

12 Mei 2012


Ibu : Nanti hari kamis ku kasi ki' uang ta'. Jangan ki' kasitau om. Nanti mara sama saya.


Aku : Oh,iya.makasih banyak bu na.. (aku dah hepi dah masa ni..sbb pk yg dia betul2 jujo la)


Ibu : Nanti kita' jalan2 ambil uang ta' na. (dia suruh aku g umah dia la amek duit)

Tadi, Khamis,17 Mei 2012


Dalam pukul 1 petang tadi,aku mesej la dia sebab cadangnya nak amek duit tu malam ni..


Aku : Bu,nanti malam saya datang ya ambil uangnya.

lama...dia x reply...then pukul 5 petang tadi,aku try hantar lagi mesej kat dia..


Aku : Kitak ada di rumah ka ini malam?


Ibu : Lagi di rumah nya mamaku.Baru ku liat sms ta'.hari minggu pi pulang ka'. (die ckp die ade kat umah mak die.ahad ni baru balik..)

aku mula rase x sedap..dapat rase yang die cube mengelak dari aku..yelah..mula2 x balas..bila reply,bg alasan pulak..aku macam da ilang sabar la kan..then aku reply je..

Aku : oh iya. minggu nanti saja na..


Ibu : oke.

ko tau x..tadi,dalam pukul 9, aku ngan rumate sekali lagi start moto nak pegi umah dia..nak tengok betul ke dia xde kat umah?then lalu depan umah dia..lampu terang benderang..ada je dia tengah tengok tv..aku park moto depan sikit dari umah dia..aku saja anta mesej..


Aku : Bu,benarkah lagi ada di rumah mamanya?kalo ada di rumah,mau ka' jumpa Aprianza (nama anak die yg baru lahir tu..)

then sampai laa ni dia menyepikan diri..aku blah je la..


so,conclusion nya kat sini, aku xkan percaya dah orang kat sini!!!betol cakap senior,sebaik mana pun dorang ngan kita,kite tetap xkan bole percaya dia 100%!!damn lah..aku dah nekad..ahad ni,,aku suruh bapak tu datang amik baju,then aku akan cerita kat bapak tu yang bini dia hutang aku..entah2 laki dia sekongkol sekali sebab masa kitorang g rumah dia tu,aku nampak ibu tu bisik2 ngan bapak tu..aku da syak something dah tapi x lah heran sangat masa tu..tapi bila dia dah buat aku macam ni,,sorry lah!

aku bukan x ikhlas bagi dia pinjam..aku ok je..tapi aku paling pantang kalau dia tipu aku!!cakap je la xde duit ke ape..xyah la sampai menipu x de kat rumah ke apa..lepas ni ntah apa pulak alasan dia nak bagi..ah..ko tau lah apa nasib kau nanti ibu..aku percaya kau,,kau buat aku macam ni..kau tunggu...






2 comments :

  1. Takutnye....semoga Allah pelihara n pmudahkn urusan kau...amiin :'(

    ReplyDelete
  2. thanks wei..btw,,,busy ea lately...2 minggu lg insyaallah kita jumpa..

    ReplyDelete