Monday, February 25, 2013

Dear old friend,

Dear stalkers,

Aku sbnrnye dah hilang idea apa nak tulis...sebab tu terbiar sepi je...dah nak masuk bulan 3 dah pun..hmm..macam2 yang berlaku dalam hidup aku sepanjang 2 minggu x menulis ni..tp x tahu nak ceritakan yang mana satu..xpelah..biar aku je yang tahu.

Antara benda best,tlg member settlekan masalah hati dia..hahaha..lawak lah woih..aku rasa aku x qualified pun utk jadi coach dia..but tu ah..i love listening than sharing...mungkin segelintir nampak aku macam xda masalah je..tapi Allah je tau...aku pun manusia jugak..berbalik kat member sorang ni,ya..aku x sangkan aku akan still contact dengan dia walaupun aku rasa macam dah hampir lost contact dah lepas skolah dulu..thanks to the technology...haha..kalau dia x cntct aku masa spm dulu,memang xde lah member aku dari skolah tu dah..

Kalau nak cerita pasal pengalaman,memang tak ah kan..serius aku x ada lah sangat..tapi aku dah follow kisah dia dari sekolah lagi..n now she's having a conflict...so,aku rasa aku patut tolong lah mana yg mampu...wei sahabat,,kalau kau baca ni, aku nak mintak maaf lah kalau kau rasa aku x terlalu membantu kau settlekan problem kau tu..tp tu je yang aku mampu...thanks sebab percayakan aku utk dengar cerita kau..lawak pun ada jugak..haha..serius ah..nama je dah 21 kau ni..haih...

Aku harap ko dapat lah lupakan benda2 tu...just ingat aim kita skrg adalah jadi seorang doktor...benda tu,insyaAllah akan dtg sendiri seiring dengan jalan kita dalam nak dapatkan segulung ijazah tu..kemon ah..boleh je hidup kot...aku paham kau susah nak lupakan...but try pelan2 okay weh.kalau aku kat tempat kau pun,x tentu lg aku kuat nak hadapi benda tu... semoga dia dpt apa yang dia nak..n kalau dah ketentuan,insyaAllah kau ada rezeki jugak..hahaha

And jgn lupa doakan kebahagiaan aku jugak..bhahahahaha...aku sayang kau jugak weh!jumpa kat syurga nnt...insyaAllah :D

Sunday, February 10, 2013

Baksos Kema 2013



Assalamualaikum semua,

Hari ni aku nak share pengalaman aku menyunat budak..heheh..bg aku baksos ni sebenarnya best gila ah!x menyesal langsung pegi even crouded gila..pada 9/2/2013 telah diadakan Bakti Sosial Keluarga Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Hasanuddin yang telah diadakan di Jeneponto,salah sebuah kabupaten kat SulSel la..so,ni lah first time aku ikut program ni..excited gila woih!aim aku just nak blaja mcm mana nak menyunat orang or sirkumsisi or org sini panggil sunatan masal...

Mula2 nama budak msia xde pun dlm list utk sunat org padahal dah hantar kot borg..maybe sebab kitorg x dtg technical meeting kot..haha..lantak ah..sekali tu dah Allah nak bg peluang kan,aku dapat jugak la seludup masuk..ada budak Indonesia bg kak elisa ganti dia..aku nyorok ah dlm bilik tu sbb nak tengok kak el buat mcm mana..so,first time tu aku jadi assistant non-sterile je lah..tu pun kabut jugak mula2..kesian kat budak tu lg..haha..tapi pape pun thanks dekat kak elisa sebab aja aku serba sikit..kalau nak cerita memang panjang..just wanna share some photos here..enjoy it!

Welcome



Persiapan alat dan bahan

See!dah putus..

Proses menjahit

Sapu salep antibiotik dan balut



Me being assisstant


Masa mula2 tengok tu,memang aku rasa pening n nak muntah la..x tahan tengok darah banyak plus bau hanyir darahnya tu...peluh2 dah masa tu..tp lama2 ok lah..haha..hope dapat pegi lagi baksos lepas ni n doakan aku berani utk jd operator one day!hahaha..

Wednesday, February 6, 2013

Back! Miss me?


Dear stalkers!missing me?haha..sori lah..aku sangat menikmati cuti aku di malaysia walaupun hanya 2 minggu..malas nak jenguk blog ni..aku dah agak dah..sejak ada wifi kat umah ni,baru lah terbukak hati sikit nak update..kehkeh..

so,bermulalah semester 4 aku pd 4 februari yang lalu..sistem first untuk sem ni ialah Sistem Urogenitalia..6 kredit...so far best jugak lah belajar pasal ni..serius!doc dia sume best2..just baru 3 hari kuliah dah belambak slides nak kena pulun..kononnye lah nak berazam baru..hahaha..

td sol ada post yg sume budak msia batch aku lulus kardio hari tu..Alhamdulillah!!syukur sesangat aku..thankyou Allah..tp aku x tengok lg brape markah aku..esok je lah..tau dah lulus je pun aku lega..next system kena buat betul2..kata nak tepat waktu kan?? :D

oklah..sampai sini dulu lah pembuka tirai aku untuk kali ni..teruskan mengikuti aku untuk post2 yg lagi menarik lepas ni..bye!

Saturday, January 19, 2013

last post sebelum balik

mungkin ni post terakhir aku before balik esok :D..x sabar dah ni woih..x sampai beberapa jam je lagi ni..x tahu lah kat rumah nanti rajin ke dak aku update blog nnt..

alhamdulillah,semua urusan kat sini dah settle..so boleh balik dengan tenang dan damai..haha..dah check in..my seat is 24A..harap2 lah ada cowok ganteng dok sebelah..kehkehkeh..barang x siap kemas lagi ni..tunggu baju kering basuh petang td..hmm..

apa je aku nak cerita ni..hm..doakan percutian aku kali ni bermanfaat :D..bye2..see ya later..if i'm lazy,jumpa lagi 2 minggu lah.haha.

Thursday, January 17, 2013

Alhamdulillah..lulus OSCE!

     Did you know that feeling when you make your parents felt so proud of you??yeah...i'm so glad making them happy..Entahlah..aku rasa tu sebenarnya memang tanggungjawab aku untuk belajar sungguh2 dan dapatkan result yang baik sebab dorang dah korbankan macam2 dah sejak kita lahir lagi..seriously,aku selalu rasa aku macam derhaka kalau dapat result yang teruk..or x dapat nak memuaskan hati dorang..aku taknak dorang sedih..aku nak dorang percaya aku..

     Petang tadi,aku happy sangat sebab tak sangka lulus OSCE tu..mama keeps saying that she hope her daughter will not repeat the exam..so,tadi,dengan perasaan yang kurang percaya+happy,call lah kan..aku x sangka mama happy macam tu sekali..yeah...lagi satu,mungkin berkat doa mereka kan..sebab aku tahuperformance aku macam mana masa tu..doa ibu bapa memang ada umph!

     Quite rindu dengan dorang..jujurnya,masa sekolah jangan haraplah aku nak share apa2 masalah ke,cerita ke ngan dorang..seriously,balik rumah tu x sembang apa sangat pun masa sekolah dulu..sejak masuk u ni,aku sedar yang aku memang perlukan dorang...dalam banyak segi..!dorang lah tempat yang kau boleh cerita apa pun..kau tengah sedih or down,bila cakap ngan dorang,mesti kau akan rasa tenang dan lega..aku tahu semua pun pernah rasa macam tu kan..?hm..

     Sekarang,aku lebih menghargai lah..plus duduk jauh ni mengajar aku betapa pentingnya ibu bapa tu..dorang lah sumber kekuatan kita untuk terus belajar..nak bawak balik segulung ijazah..nak tengok dorang gembira..after all that they have done for us.mama,abah..if u guys reading this,i wanna make a confession that now I admit that i love u both!kerana kalian,i am who i am now..thanks yeah for everything..

     Terfikir nak tulis pasal ni sebab mama buat status fb yang sgt mengharukan..nak menangis rasanya..x sangka mama boleh terharu pulak sampai macam tu..aku suka kalau dapat buat dorang gembira..mama,abah..keep praying for all your children..!semoga kitorang dapat balas jasa kalian!dah banyak sangat korang korbankan untuk kitorang..plus satu lg,sebab aku dah janji bila dah dapat motor,aku akan dapatkan keputusan yang lebih baik..thanks  lagi sekali..dan teruskan berdoa!I love u!

Sorry terbalik..haha..Alhamdulillah....
Nilai2 untuk semester 3 belum keluar lagi...semoga aku lulus lah hendaknya..walaupun sedikit risau dengan Kardio hari tu..Ya Allah..kau permudahkanlah urusanku..


Wednesday, January 16, 2013

My OSCE

Salam guys,

     Dah beberapa hari kita tidak bersua ye..sorrylah..i sibuk practice OSCE ngan housemates2 i..btw,lupa nak bgtau uolls yg I punye OSCE semalam..pukul 5 .30 baru we ollz masuk tau tak..datang punya awai dari pukul 12.30..hmm..xpelah..so,i would like to share this time punya experience pulak..

     My first station is Pemfis n X-ray for cardiovascular..so,dengan jantung yg bagai nak pecah tu,i entered the first room,nampak dokter Qusyai..aku dah cuak dah ni..then,masuk2, ada patung atas katil tengah berselimut,then dengan gabra aku terus lah anamnesis pasien tu..skali doc Qusyai ckp, "baca soalmu..apa yg dibutuhkan?"..then aku pegi.rupanya dia just suruh buat physical exam. je..then aku pun mulah la..cm biasa,inspect,palpate,perkusi n auskultasi..mase dgr guna sthetoscope tu,ambik hang..macam2 dia bg bunyik pelik2..aku dah cuak dah..then dah selesai sume,dia tanya, "so,apa diagnosismu de'?"..aku un hentam ah ckp ada Heart failure la,VSD,ASD,Mitral stenosis..haha..sumpah aku hentaaamm bhai...then,dia suruh aku baca soalan lagi, "X-ray..". so aku un mula lah mencari identiti pasien,umur,foto diambil tanggal brapa,tengok marker,then aku pasang kat screen tu..then aku cakap ah, ini adalah foto thorax posisi PosteriorAnterior (PA)..pastu,dia tanya aku, "bagaimana tau itu foto PA?"..ah sudah..aku ckp ah,ni dia punya clavicle sedikit terangkat..rupanya aku rasa tu foto AP weh..matii..then aku nmpk jantung tu besar..so,aku ckp ah,bentuk jantung tidak normal,kerana kelihatan seperti cardiomegaly..so,dia tanya lagi, "mcm mana tahu?"..then aku ukur ah guna pembaris depan dia..baru nk kua kalkulator,dia dah potong..so "berapa yg kau dapat?"..damn ah sebab math aku punya lah lembap masa tu...tp dia tlg2 kira tu,so,it is proved that the patient got cardiomegaly..then cite lah pasal aku nmpk mcm Left Atrium Enlargement sbb aku ckp kelihatan double contour..ah sudah,dia tanya lagi , "mana double contour nya?"..aku hentam lagi ah..sumpah doc tu tau aku kencing dia.haha..next masa dilatasi n elongasi aorta rasa cam betul ah..masuk bab vaskularisasi,aku cakap, "kelihatan increase of flow di paru2 nya"..so dia tanya. "apa diagnosis kalau increase of flow"..nasib i teringat hipertensi..dia tanya lagi,hipertensi apa?lagi skali doc ni saja nk uji aku..lama aku diam..then dia bg2 klu,rupanya hypertension pulmonal.lulz gila..then aku ckp dah xde nakcite dah..so,duk diam je lah sampai bunyik bazer..nk try intai markah tp dia tutup..so,aku rasa maybe aku akan mengulang stesen ni..

     2nd stesen is hematologi..ni lagi x boleh blah..senario dia : "seorang IRT ,selalu mengeluh cepat capek"..aku blurr gila woi..ni sistem cardio ke,hema ke,neuro?then masuk2,aku terus anamnesis..x byk maklumat yg aku dapat masa anamnesis..so,time aku nak pemfis aku dah xtahu dah nk buat apa..doc pulak tgh on the fon..aku cuak gila ni.then aku tanya lah pasien tu secara berbisik ah, "ibu,td temannya sy bikin pemeriksaan apa ke ibu,ya?"..then dia pndg doc,dia ckp "sy tdk tahu,ndak ada.."..tahey betul acik ni..then aku tanya doc guna bhsa isyarat, nak kena buat apa ni..then dia tulis atas kertas "kuku koloinikea,konjuktiva pucat,lidah atrofi papil"..then i got the idea..rupanya masalah anemia lah tu..then aku buat lah pemfis..doc x tgk un..pastu,aku un x buat lah full.then aku ckp guna bhsa isyarat lg, "sudah selesai..terus bikin apa doc?"..dia bg aku hasil lab test "TD 110/60 ..Hg, HR 60x/min. RR 16x/min, Suhu 37.2 ,Hapusan drh tepi kelihatan microcytic ape ntah.."..then dia suruh aku fill in da blank je kat kertas anamnesis tu,,dia sibuk lg bergayut..so,aku tau lah pasien tu ada anemia deficiency Iron,do DD dia deficiency B12 n Asam folat..then,aku fill penatalaksanaan n prognosis tu,buzzer bunyik,then aku slm pasien,n ckp thank you kat doc yg still on the fon n kasi kertas anamnesis tu..aku klua utk stesen berikutnya.

     My third stesen is Migrain..so migrain ni x susah la sangat..just anamnesia je.aku rasa boleh buat ah..merepek tanya dia mcm2..then,dah siap anamnesis sume,doc tanya aku,"jadi apa diagnosa mu? "..aku cakap ah pasien ini mungkin mengalami migrain..so dia angguk,dia tanya lagi,"apa lagi DD mu?"..so aku cakap ah,mungkin tension-type headache or cluster-type headache..so,dia terima,next dia tanya pengobatan pulak..ah damn..aku x teringat pulak ubat apa kena kasi..aku baca sekali imbas je benda tu..then aku cakap lah, ergotamin,aspirin..betul la,tp dia tanya lagi,apa lagi..?aku un mula lah stress cari ubat2 yg ada kt dunia ni..then aku hentam ckp, "kalau anti-depressant bisa?"..aku sendiri rasa pelik ngan jwpn tu sebenarnya..haha..then dia geleng2..salah la tu..tetiba teringat analgesik!so,that's is the answer..weuweuweu..then da settle kat stesen ni,aku ada banyak masa duduk2 je dalam tu sebab dah selesai an..so,i think ok kot stesen ni..

     Next,stesen 4,aku kena untuk kes hemiparesis,so kena anamnesis,pemeriksaan motorik,refleks fisiologis n patologis (babinzki je..)..then start ah anamnesis..tp aku rasa kejap je aku tanya2 tu..just tanya,dah berapa lama,bila kena,mcm mana boleh kena..then,aku start lah pemeriksaan segala bagai tu..kaki dia sumpah berat woih!agak besar ah jugak pasien tu..hadoi..then da settle sume,doc tanya lah hasil2 pemeriksaan tu,,aku un bgtau ah "kalau utk pergerakan otot,otot2 di sebelah kanan pasien bagus tp d bagian kiri sedikit melemah..untuk kekuatan otot,skor bagi extremities sebelah kanan skornya 5,manakala di sblh kiri skornya 3..untuk tonus otot pula,di sebelah kanan bagus cuma di kiri tonusnya berkurang..utk reflex fisiologis,reflex di tendon2 sebelah kanan baik manakala di sebelah kiri terjadi hyperreflex..".. Then doc tanya,so apa diagnosamu kira2? aku cakap ah b"berkemungkinan pasien menghadapi masalah di Upper Motor Neuron..so,dia tanya lagi, so penyakit apa ni? aku cakap ah hemiparesis.. (sebenarnya keliru ngan hemiplegia..tp nsb baik betul..)..then dia tanya,"hemiparesis apa?"..so aku cakap "hemiparesis kiri doc!"..ya, benar..terus kalau hemiparesis kiri,lesinya di mana? aku cakap.. :di otak sebelah kanan.."..then the buzzer bunyik..aku ckp thanks kat doc..terus ke stesen 5..

     Kat stesen ni pulak,pasal penyakit psikiatri..dekat soalan cuma tertulis "seorg perempuan,bla2 ada keluhan susah mau tidur"..itu je clue dia..so,mula2 memang ingat depresi lah..so,aku anamnesis pasien ni tanya mcm mana rasa x boleh tidur u..masa mula2 nak tidur or dah tidur sering terbangun2 tgh malam..n bla2..sume tanya pasal susah tidur je dulu.dah settle bab tu,aku tanya ah, "jadi,ibu punya keluhan lain?"..then dia dengan semangatnya cerita kat aku.. 'Ada doc!!saya itu sering rasa pusing2,nyeri dada, mual2 muntah,kalau haid itu sering rasa sakit perut,sakit belakang,bla3x (ada 8 keluhan lain x silap!)"..then aku tersenyum sendiri ah..rasa macam dah dapat tangkap ni penyakit apa..so,aku teruskan anamnesis , "jadi ibu pernah berobat sebelumnya?'..dia jawab "penah doc!saya sudah ke banyak sekali praktek,tapi semuanya bilang sy normal saja.."..2nd clue bg aku..then aku tanya lagi, "ada konsumsi obat2 an utk menghilangkan gejala?"..dia cakap "ada.."..clue ketiga..tanya riwayat keluarga xde yang macam dia..so oklah.. then dokter tanya aku, "jadi,kira2,pasien ini sakitnya apa?"..then aku jawab, "kemungkinan pasien ini mengalami gangguan somatisasi! (dengan yakinnya i jawab tau!)..then doc tanya lagi, "jadi,kamu merasa pasien ini somatisasi?terus,apa DD mu?"..aku cuma ingat hypochondriasis je masa tu..so,dia angguk,n tanya lagi..aku memang x ingat apa dah ni..aku cakap la "doc,kalau dua saja ndak bisa kah?"...pastu doc jawab, "yah,kalau mau nilaimu bagus,kasi 3 paling tidak.."..ah sudah..apa lgi aku nak hentam ni.. then aku teringat , kalau bosy dysmorphic bisa?then dia tanya apa lagi?..haih..aku x tau nk cakap apa dah..aku cakap ah "multiple personality disorder!"..memang mcmxde kena mengena je wei..haha..then,aku cakap, "itu saja doc"..dia tanya, "selesai?"..aku angguk..then tunggu lah sampai bunyik loceng.. (rupanya lagi satu DD yang terdekat tu gangguan konversi bila cek balik kat umah..memang lupa langsung!hish)

     And my last stesen is ECG...ni zon paling killer aku rasa..masuk2,anamnesis sume,then terus untuk pemasangan ecg...untuk pemasangan,lancar lah rasenye,,sapu alcohol,pasang manset electroda sume,then pasang V1 - V6 tu...alhamdulillah x lupa position2...dah siap pasang,x sempat nak kemas lagi,doc dah panggil untuk interpretasi ecg..ya,ni lah yang aku panggil maut..aku x reti baca ecg!!heish..nak2 pulak doc ni tanya dalam gila...contoh..aku cakap ah, "untuk gelombang ST,kelihatan ada elevasi.."..then dia suruh aku tunjuk kat mana n kat lead mana je yang ada elevasi.." dah tunjuk2 tu (aku hentam wei), dia tanya,so kalau elevasi tu,maksudnya ada masalah apa? aku cakap ah,kemungkinan pasien ini kena infarc..then doc tanya lagi,infarc kat mana?lolololol..aku x tahu nak gebang apa..dia terus menerus tanya..at last aku ckp, "saya tidak tahu doc"..tetiba buzzer bunyik dah..so sempat sampai gelombang ST je kot...then aku ckp thaks kat doc n dia pesa kat aku before keluar, "belajar lagi ya!"..ah,dah sahih al-bukhari lah tu aku kena ulang stesen ni nanti..haha..redha ah..dah memang x reti pun baca..

     So,ni lah pengalaman OSCE aku untuk kali ni..aku dah buat the best lah tu..plua aku memang dah 4 hari x baik selesema..semalam aku makan jugak ubat pukul 11 tu..betapa lalok nye pegi exam..haha..kalau remed un x kesahlah..janji x kena semua sudah..haha..

     The one thing yang aku rsau sekarang,pasal KRS aku..aku punya PA ada kat singapore sekarang..macam mana nak mintak tanda tangan dia..tiket aku ari ahad ni..aku call praktek,dia cakap, Prof. Syakib balik khamis ni..masalahnya pulak,aku dengar indon cuti hari khamis...kalau x dapat jumpa dia hari khamis,aku kena buat nak x nak hari jumaat tu..tapi jumaat tu ada remedial OSCE pulak..tapi apa2 pun,aku positif je esok doc syakib ada..Ya Allah..permudahkanlah urusanku..aku nak balik Ya Allah..kasihanilah hamba-Mu ini...Amiin..doakan aku berjaya menyelesaikan semua benda ni.. :D

Sunday, January 13, 2013

MT PKPMI Makassar sesi 2013/2014



Ni lah muka2 pimpinan sebelum ni for sesi 2011/2012...so semalam, ada pilihanraya untuk Majlis Tertinggi bagi sesi 2013/2014..berikut adalah calon-calonnya :-



So,dalam pukul 8.00 malam,proses mengira undi dibuat..memang mendebarkan ar..sebab Shekal ngan Fawwaz saling mengejar..hahaha..serius owh..at last,rezeki berpihak kepada :-


  • Wan Ashekal - 122   (YDP 1)
  • Fawwaz - 117           (NYDP 1)
  • Kak Hasyimah - 97   (NYDP 2)

Add caption

Tahniah la kepada mereka yang telah berjaya..harap kalian dapat memimpin pkpmi ke arah yang lebih baik dan semoga dapat menjalankan amanah yang diberikan dengan ikhlas dan penuh tanggungjawab..Goodluck uolls.