Wednesday, January 16, 2013

My OSCE

Salam guys,

     Dah beberapa hari kita tidak bersua ye..sorrylah..i sibuk practice OSCE ngan housemates2 i..btw,lupa nak bgtau uolls yg I punye OSCE semalam..pukul 5 .30 baru we ollz masuk tau tak..datang punya awai dari pukul 12.30..hmm..xpelah..so,i would like to share this time punya experience pulak..

     My first station is Pemfis n X-ray for cardiovascular..so,dengan jantung yg bagai nak pecah tu,i entered the first room,nampak dokter Qusyai..aku dah cuak dah ni..then,masuk2, ada patung atas katil tengah berselimut,then dengan gabra aku terus lah anamnesis pasien tu..skali doc Qusyai ckp, "baca soalmu..apa yg dibutuhkan?"..then aku pegi.rupanya dia just suruh buat physical exam. je..then aku pun mulah la..cm biasa,inspect,palpate,perkusi n auskultasi..mase dgr guna sthetoscope tu,ambik hang..macam2 dia bg bunyik pelik2..aku dah cuak dah..then dah selesai sume,dia tanya, "so,apa diagnosismu de'?"..aku un hentam ah ckp ada Heart failure la,VSD,ASD,Mitral stenosis..haha..sumpah aku hentaaamm bhai...then,dia suruh aku baca soalan lagi, "X-ray..". so aku un mula lah mencari identiti pasien,umur,foto diambil tanggal brapa,tengok marker,then aku pasang kat screen tu..then aku cakap ah, ini adalah foto thorax posisi PosteriorAnterior (PA)..pastu,dia tanya aku, "bagaimana tau itu foto PA?"..ah sudah..aku ckp ah,ni dia punya clavicle sedikit terangkat..rupanya aku rasa tu foto AP weh..matii..then aku nmpk jantung tu besar..so,aku ckp ah,bentuk jantung tidak normal,kerana kelihatan seperti cardiomegaly..so,dia tanya lagi, "mcm mana tahu?"..then aku ukur ah guna pembaris depan dia..baru nk kua kalkulator,dia dah potong..so "berapa yg kau dapat?"..damn ah sebab math aku punya lah lembap masa tu...tp dia tlg2 kira tu,so,it is proved that the patient got cardiomegaly..then cite lah pasal aku nmpk mcm Left Atrium Enlargement sbb aku ckp kelihatan double contour..ah sudah,dia tanya lagi , "mana double contour nya?"..aku hentam lagi ah..sumpah doc tu tau aku kencing dia.haha..next masa dilatasi n elongasi aorta rasa cam betul ah..masuk bab vaskularisasi,aku cakap, "kelihatan increase of flow di paru2 nya"..so dia tanya. "apa diagnosis kalau increase of flow"..nasib i teringat hipertensi..dia tanya lagi,hipertensi apa?lagi skali doc ni saja nk uji aku..lama aku diam..then dia bg2 klu,rupanya hypertension pulmonal.lulz gila..then aku ckp dah xde nakcite dah..so,duk diam je lah sampai bunyik bazer..nk try intai markah tp dia tutup..so,aku rasa maybe aku akan mengulang stesen ni..

     2nd stesen is hematologi..ni lagi x boleh blah..senario dia : "seorang IRT ,selalu mengeluh cepat capek"..aku blurr gila woi..ni sistem cardio ke,hema ke,neuro?then masuk2,aku terus anamnesis..x byk maklumat yg aku dapat masa anamnesis..so,time aku nak pemfis aku dah xtahu dah nk buat apa..doc pulak tgh on the fon..aku cuak gila ni.then aku tanya lah pasien tu secara berbisik ah, "ibu,td temannya sy bikin pemeriksaan apa ke ibu,ya?"..then dia pndg doc,dia ckp "sy tdk tahu,ndak ada.."..tahey betul acik ni..then aku tanya doc guna bhsa isyarat, nak kena buat apa ni..then dia tulis atas kertas "kuku koloinikea,konjuktiva pucat,lidah atrofi papil"..then i got the idea..rupanya masalah anemia lah tu..then aku buat lah pemfis..doc x tgk un..pastu,aku un x buat lah full.then aku ckp guna bhsa isyarat lg, "sudah selesai..terus bikin apa doc?"..dia bg aku hasil lab test "TD 110/60 ..Hg, HR 60x/min. RR 16x/min, Suhu 37.2 ,Hapusan drh tepi kelihatan microcytic ape ntah.."..then dia suruh aku fill in da blank je kat kertas anamnesis tu,,dia sibuk lg bergayut..so,aku tau lah pasien tu ada anemia deficiency Iron,do DD dia deficiency B12 n Asam folat..then,aku fill penatalaksanaan n prognosis tu,buzzer bunyik,then aku slm pasien,n ckp thank you kat doc yg still on the fon n kasi kertas anamnesis tu..aku klua utk stesen berikutnya.

     My third stesen is Migrain..so migrain ni x susah la sangat..just anamnesia je.aku rasa boleh buat ah..merepek tanya dia mcm2..then,dah siap anamnesis sume,doc tanya aku,"jadi apa diagnosa mu? "..aku cakap ah pasien ini mungkin mengalami migrain..so dia angguk,dia tanya lagi,"apa lagi DD mu?"..so aku cakap ah,mungkin tension-type headache or cluster-type headache..so,dia terima,next dia tanya pengobatan pulak..ah damn..aku x teringat pulak ubat apa kena kasi..aku baca sekali imbas je benda tu..then aku cakap lah, ergotamin,aspirin..betul la,tp dia tanya lagi,apa lagi..?aku un mula lah stress cari ubat2 yg ada kt dunia ni..then aku hentam ckp, "kalau anti-depressant bisa?"..aku sendiri rasa pelik ngan jwpn tu sebenarnya..haha..then dia geleng2..salah la tu..tetiba teringat analgesik!so,that's is the answer..weuweuweu..then da settle kat stesen ni,aku ada banyak masa duduk2 je dalam tu sebab dah selesai an..so,i think ok kot stesen ni..

     Next,stesen 4,aku kena untuk kes hemiparesis,so kena anamnesis,pemeriksaan motorik,refleks fisiologis n patologis (babinzki je..)..then start ah anamnesis..tp aku rasa kejap je aku tanya2 tu..just tanya,dah berapa lama,bila kena,mcm mana boleh kena..then,aku start lah pemeriksaan segala bagai tu..kaki dia sumpah berat woih!agak besar ah jugak pasien tu..hadoi..then da settle sume,doc tanya lah hasil2 pemeriksaan tu,,aku un bgtau ah "kalau utk pergerakan otot,otot2 di sebelah kanan pasien bagus tp d bagian kiri sedikit melemah..untuk kekuatan otot,skor bagi extremities sebelah kanan skornya 5,manakala di sblh kiri skornya 3..untuk tonus otot pula,di sebelah kanan bagus cuma di kiri tonusnya berkurang..utk reflex fisiologis,reflex di tendon2 sebelah kanan baik manakala di sebelah kiri terjadi hyperreflex..".. Then doc tanya,so apa diagnosamu kira2? aku cakap ah b"berkemungkinan pasien menghadapi masalah di Upper Motor Neuron..so,dia tanya lagi, so penyakit apa ni? aku cakap ah hemiparesis.. (sebenarnya keliru ngan hemiplegia..tp nsb baik betul..)..then dia tanya,"hemiparesis apa?"..so aku cakap "hemiparesis kiri doc!"..ya, benar..terus kalau hemiparesis kiri,lesinya di mana? aku cakap.. :di otak sebelah kanan.."..then the buzzer bunyik..aku ckp thanks kat doc..terus ke stesen 5..

     Kat stesen ni pulak,pasal penyakit psikiatri..dekat soalan cuma tertulis "seorg perempuan,bla2 ada keluhan susah mau tidur"..itu je clue dia..so,mula2 memang ingat depresi lah..so,aku anamnesis pasien ni tanya mcm mana rasa x boleh tidur u..masa mula2 nak tidur or dah tidur sering terbangun2 tgh malam..n bla2..sume tanya pasal susah tidur je dulu.dah settle bab tu,aku tanya ah, "jadi,ibu punya keluhan lain?"..then dia dengan semangatnya cerita kat aku.. 'Ada doc!!saya itu sering rasa pusing2,nyeri dada, mual2 muntah,kalau haid itu sering rasa sakit perut,sakit belakang,bla3x (ada 8 keluhan lain x silap!)"..then aku tersenyum sendiri ah..rasa macam dah dapat tangkap ni penyakit apa..so,aku teruskan anamnesis , "jadi ibu pernah berobat sebelumnya?'..dia jawab "penah doc!saya sudah ke banyak sekali praktek,tapi semuanya bilang sy normal saja.."..2nd clue bg aku..then aku tanya lagi, "ada konsumsi obat2 an utk menghilangkan gejala?"..dia cakap "ada.."..clue ketiga..tanya riwayat keluarga xde yang macam dia..so oklah.. then dokter tanya aku, "jadi,kira2,pasien ini sakitnya apa?"..then aku jawab, "kemungkinan pasien ini mengalami gangguan somatisasi! (dengan yakinnya i jawab tau!)..then doc tanya lagi, "jadi,kamu merasa pasien ini somatisasi?terus,apa DD mu?"..aku cuma ingat hypochondriasis je masa tu..so,dia angguk,n tanya lagi..aku memang x ingat apa dah ni..aku cakap la "doc,kalau dua saja ndak bisa kah?"...pastu doc jawab, "yah,kalau mau nilaimu bagus,kasi 3 paling tidak.."..ah sudah..apa lgi aku nak hentam ni.. then aku teringat , kalau bosy dysmorphic bisa?then dia tanya apa lagi?..haih..aku x tau nk cakap apa dah..aku cakap ah "multiple personality disorder!"..memang mcmxde kena mengena je wei..haha..then,aku cakap, "itu saja doc"..dia tanya, "selesai?"..aku angguk..then tunggu lah sampai bunyik loceng.. (rupanya lagi satu DD yang terdekat tu gangguan konversi bila cek balik kat umah..memang lupa langsung!hish)

     And my last stesen is ECG...ni zon paling killer aku rasa..masuk2,anamnesis sume,then terus untuk pemasangan ecg...untuk pemasangan,lancar lah rasenye,,sapu alcohol,pasang manset electroda sume,then pasang V1 - V6 tu...alhamdulillah x lupa position2...dah siap pasang,x sempat nak kemas lagi,doc dah panggil untuk interpretasi ecg..ya,ni lah yang aku panggil maut..aku x reti baca ecg!!heish..nak2 pulak doc ni tanya dalam gila...contoh..aku cakap ah, "untuk gelombang ST,kelihatan ada elevasi.."..then dia suruh aku tunjuk kat mana n kat lead mana je yang ada elevasi.." dah tunjuk2 tu (aku hentam wei), dia tanya,so kalau elevasi tu,maksudnya ada masalah apa? aku cakap ah,kemungkinan pasien ini kena infarc..then doc tanya lagi,infarc kat mana?lolololol..aku x tahu nak gebang apa..dia terus menerus tanya..at last aku ckp, "saya tidak tahu doc"..tetiba buzzer bunyik dah..so sempat sampai gelombang ST je kot...then aku ckp thaks kat doc n dia pesa kat aku before keluar, "belajar lagi ya!"..ah,dah sahih al-bukhari lah tu aku kena ulang stesen ni nanti..haha..redha ah..dah memang x reti pun baca..

     So,ni lah pengalaman OSCE aku untuk kali ni..aku dah buat the best lah tu..plua aku memang dah 4 hari x baik selesema..semalam aku makan jugak ubat pukul 11 tu..betapa lalok nye pegi exam..haha..kalau remed un x kesahlah..janji x kena semua sudah..haha..

     The one thing yang aku rsau sekarang,pasal KRS aku..aku punya PA ada kat singapore sekarang..macam mana nak mintak tanda tangan dia..tiket aku ari ahad ni..aku call praktek,dia cakap, Prof. Syakib balik khamis ni..masalahnya pulak,aku dengar indon cuti hari khamis...kalau x dapat jumpa dia hari khamis,aku kena buat nak x nak hari jumaat tu..tapi jumaat tu ada remedial OSCE pulak..tapi apa2 pun,aku positif je esok doc syakib ada..Ya Allah..permudahkanlah urusanku..aku nak balik Ya Allah..kasihanilah hamba-Mu ini...Amiin..doakan aku berjaya menyelesaikan semua benda ni.. :D

No comments :

Post a Comment