Friday, March 23, 2012

La Tahzan..

   Tetiba terdetik nak buat post pasal ni..dua hari lepas budak2 94' dapat result spm diorang..macam2 status aku baca..ada yang sedih..ada yang gembira..lalu mengimbau kenangan aku masa ambil result 2 tahun lalu..

   Entahlah..yang pasti itulah aku rasa kegagalan yang paling besar aku pernah rasa dalam hidup aku..n i felt sangat berdosa masa tu..impian parents aku..aku anak first lagi..nak jadi contoh kat adik2..alih2..?seriously..aku sangat sedih dengan result tu..aku tau ramai yang x tau result aku even sampai sekarang..haha...aku hanyalah jaguh kampung yang selalu dibangga-banggakan masa sekolah rendah dahulu..from that..apa yang aku dapat simpulkan,walaupun kita berjaya masa UPSR dan PMR dulu,x semestinya kita tetap akan berjaya masa SPM nanti..

   Kau tau?masa tu rasa macam tersisih sangat..mak ayah pun x gembira..berpura-pura redha..aku faham..dan mula mendiamkan diri..tak banyak bercakap..tengok facebook..ouh..dulu kawan2 yang x seberapa sangat keputusannya.. straight A's..dapat JPA,MARA bagai..ramai jugak la..plus kawan2 kau sendiri masa sekolah menengah tu..sibuk apply sana sini..heboh kat facebook..bagi yang senasib macam aku,korang pasti akan or dah pernah rasa macam ni tak lama lagi..kecewa gila2..rasa macam tak nak keluar rumah la macam tu..

   well..for those yang kurang berjaya tu..ingat!masing-masing ada rezeki dia kan..? x bermakna korang x berjaya hari ini,,korang akan terus gagal..Maybe Allah dah aturkan sesuatu yang lebih baik untuk kita..x semestinya jugak yang straight A's tu,berjaya masa peringkat seterusnya..tak percaya?aku bagi satu example..bout my own cousin..

  Dia seorang lelaki..umur sama macam aku,,masa UPSR dulu..dia just dapat 3A,2B kot x silap..then masuk skolah biasa je..mase PMR,he just got 5A cmtu kot..the rest x ingat..same goes to his SPM result..5A,,some B's and C's..then he continue pergi matriks kat kedah..and berkat usaha dia..he got a dean list untuk result final dia..n dia dapat a scolarship from MARA under program medic between Universitas Padjajaran,Bandung and Universiti Kebangsaan Malaysia,,twinning programe la kirenye..

   So,how??impress ke tak?!!ni just a contoh je lah..nak bagi naik sikit semangat tu..rileks lah..even parents korang kecewa dengan korang sekarang..percaya lah..kalau x dapat kejayaan tu sekarang,,mungkin Dia akan bagi nanti..Allah itu Maha Adil..just keep believing urself lah adik2..hidup bukan sampai SPM je..macam2 jalan Allah bagi nanti..

   Same goes to me..Allah duga aku macam2..masa asasi dulu..result aku bagaikan...err..x tahulah apa peribahasa yang sesuai nak bagi..(tp xdela teruk gilaa..haha)plus x dapat UPU lah pulak kan..sedih sangat masa tu..but then..Dia bagi aku jalan ni n alhamdulillah,,setakat ni still boleh survive... jgn pernah berhenti berharap kat Allah..Dia Maha Mendengar..so,,teruskan berdoa dan berusahalah dengan bersungguh-sungguh even lepas ni dapat sambung kat mana2 pun..asasi ke,diploma ke,form 6 ke,poly ke...kalau usaha insyaAllah berjaya..

notakaki: seronok tengok kejayaan junior2 aku dulu..haha..congrates lah..n terkejut dengan ranking SBP tahun ni..apa dah jadi??btw bangga lah skolah pompuan kalahkan SASER..hek2..

 

No comments :

Post a Comment