Friday, March 2, 2012

Makassar punya transport

Ini malam aku bosan..hari ini officially blok  sistem muskuloskeletal tamat!gong3..haha..next week..blok Basic Mechanisme of Diseases (BMD) pulak akan bermula..sistem ini akan berjalan selama 5 mingggu...masak lah aku..lepas ni nak blaja bende kecik2 tu..(microbiology,parasitology,patology clinic,nutrition n so on..)..dengar je aku seram dah..tapi x tahulah macam mana nanti..harap2 tak susah..amiinn..

so,,tonight aku merancang untuk menceritakan tentang pengangkutan awam yang ada kat  Makassar ni dan aku dah pernah naik la..so that sesiapa yang berminat nak datang menjenguk aku kat sini,,boleh la berkenalan dengan mereka..

okay..yang PALING FAMOUS+MURAH+BANYAK KALI aku naik is what we called "PETE2"..

Pete2 area Makassar warna biru..
ok..pete2 ni rupa dia macam van...tapi tempat duduk dia dimodified memanjang ke belakang kiri ngan kanan..so kalo besar2 badan tu,10 orang cukup la kat belakang tu..yang menariknya pasal kenderaan ni ialah kalau nak start enjin,x yah guna kunci pon..just sambung wayar je..ntah macam mana ntah..memang kreatif la..kadang2 rasa macam main2 je bawak pete2 ni..simple je nak bawak nye..tp manual la..kenapa aku suka pete2??sebab murah!paling jauh ko pegi pun tetap Rp 3000..lebih kurang seringgit la..dan selalunya pak supir(driver) dia selalu bwk laju..so angin pon menerobos masuk..best je..plus aku memang suka naik kenderaan..haha..suka jalan2 la kire...
dia ada banyak nombor..macam bas rapid jugak la..depend la destinasinya..yang x bestnya,,die salu benti2..ye lah..saingan sangaaaaaatttttt banyaaaakkk...so,,kena la cari pelanggan an..jalan x sampai 100 m,benti lg..jln kejap,,benti lg...so kalau rase nak cepat ke destinasi,,better x yah amek ni kot..melainkan ko byr lebih skit,,nnt die bwk la laju cm org gila..hahaha..plus2..kalau ko memilih pete2 kan.,ko terpandang supir pete2 kat depan,,tp pete2 belakang lagi lawa n selesa,,ko naik yg belakang,,yg depan td punye supir sanggup turun then paksa ko naik pete2 dia..kalau kau degil,,dia akan tendang n goyang2kan pete2 tu..sambil ugut2..seraammm beb...tp alhamdulillah setakat ni aku x penah kena lg..member aku kena..cuak..

lets move on to 2nd one.. ini kat sini panggil "BECA"..

kena kayuh..kesian sapa yang kena carry aku..haha
selalunya beca ni ada di kawasan2 perumahan...kat sini bukan macam kat malaysia..perumahan yg tersusun macam taman bahagia ke,taman gembira ke,taman sedih ke..kat sini x tersusun perumahannya..macam kawasan setinggan..or tanah lot..rumah ada yang daif..ada yang kaya gilaaa!!so bila dah macam ni..mesti la kene masuk dalam2 kan..jalan sempit,,,pete2 x masuk kalau jalan dalam2..so khidmat beca ni sangat diperlukan untuk ke jalan besar..ataupun dari jalan besar nk masuk dalam..selalunya tukang kayuh tu akan mintak kita bayar seikhlas hati..kesian wei..penah sekali aku naik..dgn kwn yg lebih kurang saiznya mcm aku..pakcik tu da tua..kurus keding..tapi dia kata xpa..naik je..aku bersalah gila tp dah dia suro naik..tibai je la kan..aku kagum la ngan pengayuh ni..sebab dia nak dapat duit dengan hasil usaha dia sendiri..xde nak mintak2 macam peminta2 yang selalu berpeleseran kat mall2..jangan terkejut sebab ada budak yang area darjah 1 pun ada yang jadi pengayuh beca ni..tp aku x kan naik la..kesian wei..

yang ketiga... this is "BENTOR"..

beca+motor+BENTOR
yang ni..seronok jugak..haha..lagi laju dari beca la of course..tapi mahal gila!!ko jalan sikit dah mintak 5 ribu sorang..ni un dalam 200 meter je..kalau jauh lagi..lagi laa..benda ni bole terlihat kat jalan besar..tapi kat kawasan2 yang ada mall..ye lah..memudahkan pengunjung mall..sebab pete2 malas nak masuk situ sbb jalan jammed n busy...aku x suka sebab tukang bawak dia suka paksa byr mahal!!kalu x nak,,dia panggil geng2 dia!!aku panas je ouh..kalo dah terdesak sangat,,baru aku amek ni laa..sebab lajuuu..

next...ni seronok jugak..nama dia "OJEK"

tukang ojek tunggu client..
ojek ni aku pernah naik sekali je x silap..tu pun sebab aku terlambat dah nak pegi kelas..lecturer dah masuk..yang ni memang available sangat kat mane2..sebab ko x yah la nak kena tulis kat motor tu ojek..semua yang ada motor boleh volunteer jadi tukang ojek ni...ko tahan je..kebetulan kalau orang tu xde kerja n terdesak xda duit,,dia boleh la hantar,,kadang2 memang dah berbaris kat satu kawasan...then jerit "ojek..ojek.."..haha..so x de la risau kalau terlambat...kalau perempuan,,akan duduk menghadap tepi..macam orang pompuan dulu2 naik moto dulu2..xde la peluk2 pinggang..hik2..tambang pun depend on jauh perjalanan...rasenye korang tengok sinetron pena dengar an benda ni..

Last but not least..."TAKSI"

x jelas...tapi teksi kat sini lg best dari Malaysia sebab...
Sebab mostly....memang 98% la teksi dia pakai kereta mewah...series beb!!paling lopek un ade la beberapa kereta Malaysia..proton Wira..tu un taksi lama...haha..kat sini sume taksi branded2 punya stok..vios,camry,honda accord,civic..macam2 lagi lah!!sedap je naik..kalau nak merasa naik kereta mewah,,meh la naik taksi kat sini..haha..kalau kat malaysia,,mostly Proton kan..bab bayaran tambang..murah lagi kot dari Malaysia..selalu kalau nak naik ni..kitorang share 5-6 orang...xde la beban sangat..selain selesa dan cepat..berbaloila bayar lebih sikit..


ok..penatlah menaip..nak dekat sejam..haha..ni lah serba sedikit tentang public transport yang ada kat Makassar ni..dah niat lama dah nak tulis pasal ni..sekarang baru ada masa...insyaAllah kalau ada masa..cerita pasal mall pulak..oklah...see u next time..x tahu kenapa lately aku rajen hupdate akupunyebelog ni..seronok luah perasaan!!x percaya try ah..

2 comments :

  1. Akak naik beca budak umur 12 tahun kayuh. Berpeluh die. Kesian.. Seb bek naik dgn kak hawa. Haha.. Gonna be momeries yoooo

    ReplyDelete
  2. mak aii..tp agak la..even dorg kecik..dorg kayuh steady je an..

    ReplyDelete